In 1965 kwam Alfa Romeo voor het eerst met een GTA op de proppen. Dat was de Giulia Sprint GT, die zomaar eventjes 195 kg minder op de weegschaal legde. De toevoeging ‘A’ staat dan ook voor ‘Alleggerita’, waar de Italianen ‘lichter gemaakt’ onder verstaan.
GTA niet, GTAm wel…
Anno 2020 bestaan er twee versies van de Giulia GTA, waarvan één met de toevoeging ‘m’ op het einde. De GTA zonder meer ging niet op dieet (en verdient de naam dus niet…), de GTAm deed dat wel en speelde 100 kg kwijt, waardoor Alfa deze versie niet onterecht met de tot de verbeelding sprekende letters versiert, ook al weegt deze jongen nog steeds meer dan 1,5 ton.
Meer power
In beide gevallen wint de dubbel geblazen 2.9-liter V6 30 pk ten opzichte van de Giulia Quadrifoglio waarop de GTA(m) gebaseerd is. Het vermogen van deze krachtpatser(s) bedraagt dus 540 pk. Nul tot honderd? Dat zou in 3,6 seconden moeten lukken.
Advertentie – lees hieronder verder
Jammer dat de oplage beperkt is op amper 500 eenheden.
UPDATE 30/04: De prijs voor België is binnen: voor een Giulia GTA moet je 173.030 euro neertellen, terwijl de Giulia GTA(m) 178.870 euro kost. Geen lichte bedragen, zeker als je weet dat een Quadrifoglio je “maar” 85.400 euro armer maakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be