In plaats van de gebruikelijke 530 pk en 750 Nm perst de XB7 van Alpina 621 pk en 800 Nm uit de dubbel geblazen 4,4-liter uit München, genoeg om drie tienden van een seconde sneller aan 100 km/u te zitten. De X7 M50i klaart die klus in 4,5 tellen, de XB7 in 4,2. En ook de elektronische begrenzer mocht eruit, met een nieuwe topsnelheid als gevolg (290 in plaats van 250 km/u). Dat de laatstgenoemde over meer vermogen beschikt dan de BMW M760Li, het enige V12-model uit het gamma en het paradepaardje van het merk, is natuurlijk mooi meegenomen. Die V12 staat trouwens op het punt van verdwijning.
De rest van het XB7-plaatje wordt compleet gemaakt door een aangepaste pneumatische ophanging, een limited-slipdifferentieel en – uiteraard – een bijgespijkerd koetswerk en specifieke Alpina-wielen met maatje 21″.
De prijzen
Zoals gezegd, is deze mastodont in de eerste plaats bedoeld om Amerikaanse klanten te plezieren. Niet alleen wordt de XB7 in de VS gebouwd (in North-Carolina, nvdr.), dat geldt voor álle X7’s. En wie deze Alpina als Europeaan in de garage wil, zal ‘m in Duitsland moeten bestellen. Dat kan vanaf december en in ruil voor 155.200 euro. In Amerika is hij trouwens goedkoper: 141.300 dollar of omgerekend 129.630 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be