Het is al een paar maanden bekend dat de Alpine A110 in zijn thermische versie zoals we die nu kennen, zijn laatste maanden beleeft voordat hij wordt vervangen door een elektrische sportwagen. Voordat deze onvermijdelijke zwanengang plaatsvindt, heeft het Franse merk zojuist een laatste evolutie gepresenteerd, de A110 R. Onder de motorkap vond echter geen revolutie plaats, want daar zit nog steeds de mechaniek van de A110 S, een viercilinder 2-liter turbo van 300 pk en 340 Nm.
Algemene optimalisatie
Het grote verschil is dat de basisfilosofie van deze versie die op meerdere punten werd geoptimaliseerd. Eerste en vooral de aerodynamica met de aanwezigheid van een achterspoiler die 29 kg meer downforce brengt, een carbon lamel aan de voorkant en een nieuwe efficiëntere diffusor. Vervolgens onderging de A110 nog een afslankkuur met veel carbon elementen, voor onder andere de koffer, het dak en de structuur van de stoelen. De A110 R krijgt ook specifieke lichtere 18” wielen van 12,5 kg, uitgerust met semi-slick banden van Michelin. In totaal ging er zo 34 kg overboord.
Kassa!
Voor een betere wegligging staat de ophanging van de Alpine 10 mm lager ten opzichte van de “S”, terwijl ze is uitgerust met verstelbare schokdempers die specifiek zijn voor deze nieuwe versie. De antirolstangen zijn ook aangepast om meer stijfheid te bieden. De A110 R kan in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, 0,3 seconden sneller dan de A110 S, maar rekent ook een hogere prijs aan voor zijn verbeteringen: € 105.000 voor de Franse markt! Pijnlijk…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be