Amper één Euro NCAP-ster voor de Dacia Jogger: waarom?

De nieuwste modellen van Dacia scoren zeer laag op de crashtests van EuroNCAP, het instituut bij uitstek dat de veiligheid van moderne wagens bestudeert. De Jogger, een kruising tussen een SUV en een break die 7 zitplaatsen telt, mag zich aan dit weinig benijdenswaardige clubje voegen.

Gepubliceerd op 15 april 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De nieuwe Dacia Sandero kreeg maar 2 sterren van Euro NCAP en de elektrische Spring en de Logan MCV deden het zowaar nog slechter met een enkel exemplaar. Zij staan hiermee op gelijke hoogte met de Jogger, want ook die compacte en tegelijk ruime familiewagen moet zich met 1 ster tevreden stellen.

Hoe komt dit?

Dat Dacia een low-costmerk is, weet het kleinste kind. En om nieuwe auto’s zo goedkoop mogelijk aan de man te kunnen brengen, moet er op bepaalde vlakken flink worden bespaard. Zo weten we dat de Jogger het platfom van de Sandero Stepway heeft overgenomen, die vorig jaar met slechts 2 sterren werd ‘beloond’. De Jogger is echter minder goed uitgerust wat veiligheidssystemen betreft, waardoor zijn quotering nog lager ligt.

De Jogger beschikt niet over een actieve motorkap, noch over detectie van zwakke weggebruikers. Kortom: de auto zal niet in de remmen duiken als er plots een kind vanuit het niets de straat oversteekt. Zaken zoals een rijstrookassistent, centrale airbags en knie-airbags ontbreken eveneens.

Euro NCAP kleeft zoals gewoonlijk percentages op de verschillende categorieën. Op het vlak van de bescherming van zijn inzittenden brengt hij het er nog redelijk vanaf (70% voor volwassenen en 69% voor kinderen), maar de Jogger haalt onvoldoendes voor de bescherming van zwakke weggebruikers en wat zijn actieve rijhulpsystemen betreft (respectievelijk 41 en 39%).

Advertentie – lees hieronder verder

Is deze Dacia dan écht onveilig?

Je moet weten dat het Europese crashtestinstituut de afgelopen jaren alleen maar strenger is geworden, met de nadruk op elektronische systemen die de controle van de bestuurder overnemen in geval van nood. Modellen die daar volgens Euro NCAP niet voldoende mee zijn uitgerust, zien hun score de dieperik ingaan. Het is dus niet zo dat moderne Dacia’s rijdende doodskisten zijn, maar hun bestuurders moeten wel te allen tijde (zoals het trouwens hoort in élke auto) hun ogen op de baan houden.

Het kan trouwens nog slechter, want de Renault Zoé kreeg vorig jaar geen enkele ster uitgereikt. De kleine elektrische stadsmus van het Franse merk ging met de hakken over de sloot voor de bescherming van kinderen aan boord (53%) en buisde op het gebied van volwassen inzittenden (43%), zwakke weggebruikers (41%) en rijhulpsystemen (14%).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.