We keren even dertig jaar terug in de tijd. Eind 1994 onthulde Audi de opvolger van de populaire 80: de Audi A4. Met deze vierdeurs en break ging het merk met de vier ringen de strijd aan met de Mercedes C-Klasse en BMW 3 Reeks. Vaak met succes, al was het design niet altijd even geslaagd (denk maar aan de B7-generatie) en verloor de laatste generatie (B9) de jongste jaren duidelijk terrein op de concurrentie. Nu is het tijd om orde op zaken te zetten.
Nieuwe naamgeving
2024 is een kanteljaar voor Audi. Met de Q6 e-tron start een nieuwe generatie elektrische modellen op het met Porsche ontwikkelde PPE-platform (Premium Platform Electric). Door de uitbreiding van het gamma herziet Audi de naamgeving van zijn modellen. De nummers in de namen van elektrische en thermische modellen zijn de onderscheidende factor. Even nummers staan vanaf nu voor de elektrische modellen, oneven nummers voor auto’s met een verbrandingsmotor. Zo heet de nieuwe Audi A4 voortaan Audi A5, al komt er later ongetwijfeld nog een nieuwe (en dus volledig elektrische) A4. En de huidige A5 Coupé, Cabriolet en Sportback dan? Die krijgen geen opvolgers.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen vierdeurs
De nieuwe A5-familie debuteert in vier varianten: als A5 Berline en S5 Berline en als A5 Avant en S5 Avant. Deze versies zijn de eerste modellen op het Premium Platform Combustion (PPC). De nieuwe modellen groeien in de lengte: 4,83 m of 6,7 cm extra voor beide koetswerkversies. Tegenover de allereerste A4 uit 1994 is het een verschil van 35 cm.
Opvallend is dat de A5 Berline in tegenstelling tot de vorige A4 geen klassieke vierdeurs meer is. Audi kiest voor een grote achterklep… zoals bij de huidige A5 Sportback dus. Zo is de nieuwe A5 Berline de facto de nieuwe A5 Sportback. Het concept van de A5 Avant is vertrouwd en volgt het recept van de A4 Avant: een elegante break.
Digitale lichtsignaturen
De voorkant wordt gedomineerd door de brede en aanzienlijk vlakker geproportioneerde Singleframe-grille met een driedimensionale honingraatstructuur. Audi wil zich ook onderscheiden met de verlichting: vooraan digitale dagrijverlichting met ledtechnologie en achteraan digitale oledverlichting met een doorlopende lichtstrip over de breedte van de auto. Met digitale lichtsignaturen kun je de lay-out van de koplampen en achterlichten aanpassen, zoals bij de Q6 e-tron.
Vier schermen
In het interieur van de nieuwe A5-modellen vind je heel wat schermen. Het vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay heeft een gebogen design en gebruikt oledtechnologie. Het bestaat uit de instrumenten (11,9 duim) en het centrale aanraakscherm (14,5 duim) voor het infotainment. Optioneel is er nog een derde scherm (10,9 duim) voor de passagier voorin. De nieuwe A5 heeft tot ook een configureerbaar head-updisplay. Als bestuurder kun je via het head-updisplay verschillende voertuig- en infotainmentfuncties bedienen.
Niet elektrisch
De A5-modellen zijn niet elektrisch maar wel geëlektrificeerd. De aandrijflijngenerator (PTG) haalt zijn vermogen uit een lithium-ijzerfosfaatbatterij (1,8 kW, 48 volt). Dit maakt gedeeltelijk elektrisch rijden mogelijk, wat het brandstofverbruik een beetje verlaagt. De PTG kan ook tot 24 pk elektrisch vermogen toevoegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor. Bij het afremmen voert de PTG energie terug naar de batterij (recuperatie). Daardoor zijn zuiver elektrisch manoeuvreren en parkeren in beperkte mate mogelijk.
De instapmotor is een 2.0 TFSI met (150 pk). Dezelfde viercilinder is verkrijgbaar met 204 pk. De versie met 150 pk heeft voorwielaandrijving, de sterkere variant biedt de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving. Telkens is er een versnellingsbak met dubbele koppeling. Dieselen kan ook, meer bepaald met de koppelrijke 2.0 TDI (204 pk). Die is verkrijgbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling in combinatie met voor- of vierwielaandrijving. Mag het wat sportiever? De S5 gebruikt een 3.0 V6 TFSI-motor (367 pk) in combinatie met quattro-sportdifferentieel met torque vectoring.
Vanaf wanneer?
Deze drie motoren staan klaar bij de lancering, maar later volgen nog twee plug-inhybrides met ongeveer 100 km elektrisch rijbereik. Lang hoeven we niet meer te wachten op de nieuwe A5-familie. Die debuteert in november in de Audi-showrooms. In België kun je vanaf eind juli 2024 een bestelling plaatsen en op dat moment maakt Audi uiteraard ook de prijzen bekend. Om je al een idee te geven: in Duitsland kost de basis-2.0 minstens 45.200 euro of 3.400 euro meer dan de oude A4.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be