De A6 e-tron is het tweede Audi-model op basis van het nieuwe PPE-platform, ontwikkeld in samenwerking met Porsche. Dit is het vervolg op het concept dat Audi in 2021 voorstelde op de Shanghai Auto Show. De A6 e-tron komt er als Avant (break) en Sportback (vijfdeurs) en volgt de stijlkenmerken van de Q6 e-tron SUV, die we enkele weken geleden al konden testen. De gesloten Singleframe-grille, de spitse koplampen en de typische snoet zijn ook hier van de partij.
De aerodynamica is verfijnd, met een lage koetswerkhoogte en een vrij sportief uiterlijk. De voorkant heeft een zeer horizontale daklijn, waarbij de D-stijl steil afloopt. De Sportback-versie haalt een uitstekende Cx-waarde van 0,21, tegenover 0,24 voor de Avant. Hierdoor is een maximaal WLTP-rijbereik van 750 km mogelijk (A6 e-tron Sportback performance). De Avant onderscheidt zich door aluminium sierdelen vanaf de A-stijl tot aan de dakspoiler. De A6 e-tron wordt standaard geleverd met 19-duimsvelgen met vijf spaken (20 duim op de S-Line).
Drie schermen
In het interieur lijkt de boordplank sterk op die van de Q6 e-tron, met de Audi virtual cockpit van 11,9 duim, het centrale MMI-aanraakscherm van 14,5 duim en het kleine scherm van 10,9 duim tegenover de voorpassagier. Dankzij de Active Privacy Mode kan de voorpassagier tijdens de reis genieten van entertainment, bijvoorbeeld films of series streamen, zonder de bestuurder af te leiden. Afhankelijk van de snelheid en de zetelbezetting wordt het licht via een intelligente regeleenheid gericht of verspreid (inhoud zichtbaar voor iedereen). Als optie heeft de A6 e-tron een groot head-updisplay met augmented reality. We zien ook zachte materialen op de comfortzones en glanzend zwarte kunststoffen voor de bedieningselementen. Een groot panoramisch dak met instelbare helderheid maakt deel uit van de lange uitrustingslijst, net als het Bang & Olufsen Premium Sound System met 20 luidsprekers en 830 watt vermogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Snelladen
Dankzij de 800V-architectuur kan de A6 e-tron standaard tot 270 kW gelijkstroom (DC) laden. De A6 Sportback e-tron performance kan in tien minuten tot 310 km recupereren. Hij kan van 10% tot 80% laden in 21 minuten. Als een laadstation werkt met 400V-technologie, is ‘bank charging’ mogelijk. Hierbij wordt de 800V-batterij gesplitst in twee banken met elk een spanning van 400 volt, die daarna parallel kunnen opladen met een maximaal vermogen van 135 kW. Standaard thuisladers kunnen AC-laden tot 11 kW. De optie om tot 22 kW te laden (AC) volgt later. Voorlopig brengt Audi de A6 e-tron Avant en Sportback op de markt in de performance-versie met twee motoren die samen 367 pk leveren. De S6 e-tron ontwikkelt dan weer 503 pk.
Op een wolk
De A6 e-tron performance en de S6 e-tron beschikken over vierwielaandrijving. Voor extra comfort verandert de adaptieve luchtvering naargelang de wegomstandigheden en de snelheid van de auto. De rijhoogte varieert ook volgens vier verschillende niveaus. In de efficiency-modus zakt het koetswerk bijvoorbeeld met 20 mm om het stroomverbruik te verminderen.
Tot de rijhulpmiddelen behoren park assist plus, een achteruitrijcamera, een snelheidsbegrenzer op basis van verkeersborden, verkeersbordenherkenning met camera’s, adaptieve cruise control, parkeerhulp plus met afstandsweergave en standaard een waarschuwing voor afleiding en slaperigheid. De A6 e-tron performance is vanaf september te bestellen en kost 75.600 euro (Sportback) of 77.250 euro (Avant). De S6 e-tron start bij 99.500 euro en 101.150 euro voor de break.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be