De huidige generatie van de in 2017 gelanceerde Audi A8 veroudert goed, maar sinds de komst van de nieuwste generatie Mercedes S-klasse wordt hij overschaduwd. Het mag dus niet verwonderen dat de berline onlangs op een (puur cosmetische) facelift werd getrakteerd, eentje die in de eerste plaats de bumpers en het radiatorrooster een verjongingskuur heeft gegeven.
Daarnaast kreeg de A8 OLED-verlichting, meer chroom en een sportiever ogende S-versie. Er is ook sprake van nieuwe materialen, nieuwe afwerkingsniveaus en nieuwe displays voor de achterse passagiers.
Maybach achterna
Nu heeft Audi niet alleen zijn vlaggenschip geactualiseerd, maar ook gereageerd op de Mercedes S-Klasse Maybach, meer bepaald met de A8 L Horch die je op deze foto’s ziet.
De ‘L’ wil zeggen dat het een variant met een extra lange wielbasis betreft (voor meer beenruimte achteraan), terwijl de naam Horch vanonder het stof werd gehaald uit de Audi-geschiedenisboeken. Dat merk verdween in 1956 van het toneel na een fusie.
Advertentie – lees hieronder verder
De Audi A8 L Horch is 5,45 m lang en onderscheidt zich op uiterlijk vlak met chromen elementen en exclusieve 20″ velgen, al is het vooral aan de binnenkant dat het verschil met een ‘gewone’ A8 wordt gemaakt. Zijn achterbank maakte plaats voor (ongetwijfeld heerlijk zittende) relaxzetels en daartussen ligt een centrale console met een koelkast en een digitaal instrumentenpaneel.
Kortom, een extreem luxueus universum, bekleed met het mooiste leer met diamantmotief, dure houtsoorten en geborsteld aluminium, en vanzelfsprekend worden niet alleen de huid en de ogen maar ook de oren verwend: enerzijds door de stilte aan boord en anderzijds door een hoogstaande audio-installatie van Bang & Olufsen.
Verrassing onder de kap
Een beetje tegen de verwachtingen in is de Audi A8 L Horch niet verkrijgbaar met een dikke V8 of V12, maar uitsluitend met een benzine-V6. Deze 48V ‘milde hybride’ levert ook “maar” 340 pk en 500 Nm. Op zich niet weinig natuurlijk, en met de strenge milieunormen zelfs een zinnige keuze, maar als je weet dat deze klasbak alleen voor Chinese klanten bestemd is…
Ter vergelijking: de instapversie van de Mercedes-Maybach – de S 450 – laat zich net zoals de Audi door een 48V mild hybrid V6 aandrijven, goed voor evenveel koppel maar wel 27 paarden erbij, en kan eveneens uitsluitend in China worden gekocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be