Als je een autojournalist bent, zijn er zo van die evenementen die je echt niet mag missen. Dit is het geval voor de presentaties van de belangrijke nieuwe modellen. En zelden is er ook een gelegenheid om het einde van een tijdperk te vieren. Bij Audi komen namelijk twee iconische modellen aan het einde van hun commerciële carrière: de TT en de R8 V10. Als afscheid in stijl heeft het merk twee gelimiteerde series gelanceerd die hun nobele afkomst in de verf zetten: de TT RS Iconic Edition en R8 GT RWD. Om ons in staat te stellen deze wagens in de beste omstandigheden uit te proberen, aarzelde het merk met de vier ringen niet om het privécircuit van Monteblanco, in de buurt van Sevilla, af te huren. Audi voerde ook enkele exemplaren van de RS3 Performance Edition aan, de snelste versie die tot nu toe van de compacte sportwagen is gebouwd.
Laatste kans
De Audi TT, die in 1996 werd gelanceerd, bracht bij zijn onthulling een stilistische revolutie teweeg met zijn unieke gebogen lijnenspel. Sindsdien passeerden er nog twee andere generaties die op hun beurt het model iconisch hebben gemaakt. Helaas betekende de geringere interesse van het publiek voor kleine sportcoupés dat zijn lot een paar maanden geleden werd bezegeld en het einde van de productie werd aangekondigd. Desondanks heeft dit model de kwaliteiten behouden die zijn succes al meer dan 20 jaar hebben verzekerd. Audi koos daarom voor de topversie, de RS uitgerust met de 400 pk sterke vijfcilindermotor, als basis om de Iconic Version te ontwikkelen. Uiterlijk onderscheidt die zich door zijn grote carbon achtervleugel, specifieke 20” wielen en exclusieve kleuren. Het interieur is van hetzelfde kaliber met mooie honingraatvormige stiksels en enkele details die het uniek maken.
Hoewel we een zeer heftig karakter hadden verwacht, toont de vijfcilinder een verbazingwekkende volgzaamheid bij het rijden tegen legale snelheden. Aan de andere kant is het voldoende om het gaspedaal in te drukken om hem wakker te schudden met een sound die doet denken aan de topjaren van Audi in de rallysport met de Quattro. Hoewel de snelheidsindruk niet enorm is, moet je gewoon maar even naar de snelheidsmeter kijken om te beseffen dat de TT RS Ionic Edition echt razendsnel is. Met een spurt van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden is het dan genieten op open wegen. En dankzij de Quattro vierwielaandrijving raken de pk’s ook goed op het asfalt en is zijn rijgedrag erg ‘clean’, soms zelfs iets te beschaafd. Maar tegelijk verbluft de algemene efficiëntie van deze auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Veeleisende diva
Dan krijgen we een radicale verandering van sfeer met de R8 GT. Audi’s supercar, die grotendeels handmatig wordt geassembleerd, is inderdaad van een ander kaliber: dit is een exclusieve en hyperperformante bolide. Uitgerust met de V10 die oorspronkelijk ontworpen werd door Lamborghini, heeft dit model zijn plaats verworven in een nichemarkt. Helaas is het door de hoge emissies gedoemd om te verdwijnen, althans in deze vorm. Daarom heeft de constructeur als zwanenzang voor de R8 de GT-versie bedacht, die is uitgerust met deze geweldige mechaniek. Daarvoor richtte Audi zich dus op de achterwielaangedreven variant met een atmosferische 5,2-liter V10 waarvan het vermogen werd verhoogd tot 620 pk. Verder werden er weinig aanhangsels aan de R8 toegevoegd om zijn vloeiende sculpturale lijn niet te verstoren. Er is alleen een specifieke spoiler gemonteerd om wat meer downforce op de achterwielen te bekomen.
De TT RS Iconic Edition is geen gewone auto is, maar het is duidelijk dat de R8 van een heel ander kaliber is. Gewoon het opstarten van de V10 achter de stoelen levert al een hemels geluid op! De acceleratiekracht is zeer stevig, de besturing erg direct en de bochten van de Andalusische baan volgen elkaar in een razend tempo op. De hobbelige baan brengt het ESP wat in de problemen, omdat de acceleraties zeer heftig zijn waarbij de achterkant van de auto vaak de voorkant wil inhalen, zelfs op de rechte stukken!
Precies als een chirurgisch scalpel vereist de R8 GT een meesterhand aan het stuur, want met 620 pk in de rug zijn de zijsprongetjes geen uitzondering. Tenzij je een zeer ervaren bestuurder bent, is het daarom beter om niet met vuur te spelen door de elektronische rijhulpmiddelen af te zetten.
Op een driftparcours hadden we de mogelijkheid om de 7 niveaus van het ESP te testen en de auto ook zonder enige rijhulpmiddelen uit te proberen. Resultaat: in deze laatste modus stonden we meteen achterstevoren! Om een gecontroleerde drift uit te voeren vereist de Duitse supersportwagen inderdaad veel stuurmanskunst en delicatesse. Voor een gemiddelde bestuurder is de nodige nederigheid vereist, anders gaat hij direct in de fout. En als je weet dat deze wagen toch 227.500 euro waard is en nu al een verzamelaarsobject is, is het aangewezen om voorzichtig te werk te gaan!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be