De meest geliefde sportieve break op de markt laat zich samen met zijn niet-identieke tweeling met een 7 in zijn naam trakteren op een tuningpakket waarvoor je niet bij een aftermarket-specialist terechtmoet. Neen, Audi drijft de RS6 Avant en de RS7 Sportback liever zelf op, met in beide gevallen 30 pk en 50 Nm erbij. Het resultaat zijn twee 630 pk en 850 Nm opwekkende monsters die de 0-100-sprint in amper 3,4 tellen afwerken – een bescheiden winst van 0,2 s – en een topsnelheid van 280 km/u halen. De ingenieurs vonden dit hogere vermogen en koppel in een hogere turbodruk, komende van grotere turbo’s op de 4.0 V8-motor.
Ze zijn ook een tikkeltje lichter (-8 kg) door een deel van de geluidsisolatie weg te laten, al vragen we ons af of zo’n minidieet wel zin heeft voor wagens die meer dan 2 ton wegen. Dat lees je goed: de RS7 – de berline – zet 2.065 kg op de schaal en de RS6 – de break – zelfs 2.090.
De twee krachtpatsers zijn elk voorzien van een 8-trapsautomaat in combinatie van een hightech differentieel dat enerzijds meer precisie belooft en anderzijds minder onderstuur. Voor wie het nog niet wist: zowel de RS6 als de RS7 zijn quattro-vierwielaangedreven.
Wat is er nog nieuw?
Verse wielen (22 inch) die ook weer lichter zijn (-5 kg) en twee bijkomende kleuren om uit te kiezen. Blijft over: de prijs. Voor de RS6 Avant Performance wil Audi 139.350 euro incasseren, voorde RS7 Sportback Performance 144.860 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be