Leefbaarheid
De Q8 deelt zijn platform met de Q7 maar is sportiever en futuristischer vormgegeven. Hoewel de meeste mensen van het omgekeerde uitgaan, is deze SUV-coupé korter (66 mm) dan zijn iets oudere neef. Uiteraard is hij ook lager, 36 mm om precies te zijn, en heeft hij vanwege zijn lager aflopende daklijn minder kofferruimte (-45 liter). De beenruimte op de achterbank blijft ongewijzigd.
Apparatuur en technologie
De Q8 is drie jaar na de Q7 op de markt gekomen en profiteert hierdoor van de nieuwste technologieën van Audi. Op het programma staan 39 rijhulpmiddelen, aanraakbediening, volledige connectiviteit en een lijst met opties zo lang als de zee diep is. De optiepolitiek is… typisch Audi.
Ontwerp
Advertentie – lees hieronder verder
Het radiatorrooster van de Q8 wordt niet door iedereen gesmaakt maar hij is tenminste gedurfd. Eindelijk!
Onderweg
Hoewel iets kleiner dan de Q7, is de Q8 zowaar 100 kg zwaarder. Toch rijdt hij ondanks zijn colossale gewicht van 2,2 ton sportiever. De 50 TDI, aangedreven door een 286 pk sterke 3-liter zescilindermotor zou in principe de meeste klanten moeten kunnen verleiden. Deze versie rijdt zeer aangenaam en is goed in balans, al gooit de luie 8-trapsautomaat een beetje roet in het eten. Gelukkig is de regelbare demping van de Q8 een echte traktatie, ongeacht het terrein.
Budget
Een Q8 kost minstens € 71.900 en da’s aanzienlijk duurder dan een Q7, die vanaf € 64.230 de deur uit kan. Laatstgenoemde is iets minder modern, maar biedt meer comfort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be