China mag dan al het land van de toegankelijke elektrische wagens zijn, er lopen ook nog genoeg nieuwe rijken rond die tuk zijn op pk-zwangere SUV’s en die daar en klein fortuin voor veil hebben. Geen toeval dus dat Lamborghini de nieuwe topversie SE van zijn Urus op het autosalon van Beijing voorstelde.
Zijn oerkracht van 800 pk en 950 Nm haalt de aandrijflijn uit de bekende 4 liter-V8 met dubbele turbo die assistentie krijgt van een krachtige elektromotor (192 pk en 483 Nm) en een batterij van 25,9 kWh die onder de laadvloer, boven het achterste differentieel, werd geplaatst. Is voor een SUV van deze omvang het sprintnummerje van 0-100 km/u in 3,9 seconden al behoorlijk indrukwekkend, dan is de opleg naar 200 km/u nog straffer: 11,2 tellen. Met ook nog een top van 312 km/u pakt de Urus SE uit met supercarcijfers. Alleen de Lotus Eletre is nog krachtiger, maar die heeft geen verbrandingsmotor meer. Met de V8 te slapen gelegd, haalt de Urus een rijbereik van iets meer dan 60 kilometer.
Advertentie – lees hieronder verder
Aandrijflijn van de Cayenne
Het is niet de eerste keer dat Lamborghini zich tot elektrische technologie wendt, getuige de Revuelto, deze onthulling betekent vooral dat de nieuwe weg definitief is ingezet. Er volgt later dit jaar nog een stekkerhybride Huracan, en in 2028 de volelektrische Lanzador. Snel daarna volgt dan de batterij-aangedreven versie van de Urus. De aandrijflijn is ook niet door Lamborghini zelf ontwikkeld, maar door zusterbedrijf Porsche. De Duitsers houden het voorlopig op 740 pk in de Cayenne Turbo E-Hybrid, met dezelfde componenten, maar moet zijn topmodel, de SE, nog lanceren.
Met een leeftijd van zeven jaar op de teller, is de Urus geen jonkie meer. Vandaar dat de SE een nieuw ontworpen motorkap krijgt met daaronder fijnere ledkoplampen die afscheidnemen van de Y-vormige signatuur. Een betere luchtkanalisatie vooraan zorgt voor een 30% betere koeling van de remmen en achteraan wordt 30% meer downforce opgewekt. In het interieur is vooral het infotainmentscherm gegroeid (12,3 duim) en kreeg het nieuwe graphics en menu’s.
Zelfde rondetijden als de Performante
De hybride is voorlopig de enig resterende Urus in het gamma, want het model met enkel de V8 is uitverkocht, en de productie daarvan eindigt in de loop van de volgende maanden.
In vergelijking daarmee, is het gewicht van de SE best stevig. Hij weegt 2.505 kilogram, tegenover 2.197 kilogram voor de niet-elektrische Urus S. Volgens Lamborghini zal de gewichtstoename amper voelbaar zijn onderweg. Zelfs op een circuit zouden enkel professionel piloten in staat zijn om het verschil te voelen, en zouden de rondetijden dezelfde zijn als in de 666 pk sterke Performante. Een Belgsiche prijs voor de Urus SE is er nog niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be