BMW 2 Reeks Active Tourer: de laatste der monovolumes?

BMW heeft zopas de nieuwe generatie van de Active Tourer onthuld, zijn compacte monovolume. Een gewaagde gok voor de constructeur, want dit is wellicht het laatste model in een segment dat dreigt te verdwijnen. Hier vind je 4 feiten om te onthouden over deze BMW.

Gepubliceerd op 7 oktober 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Lang geleden presenteerde Renault zijn eerste Espace monovolume (1983) die gevolgd werd door de Megane Scenic. Toen hielden grote gezinnen nog van dit soort auto’s die praktisch en toch betaalbaar waren.

Toch is dit monovolumesegment de voorbije jaren volledig ingestort en werd het verdrukt door de SUV’s die (bijna) net zo praktisch en veelzijdig zijn. De situatie is eigenlijk zo kritiek geworden voor de monovolumes dat zelfs Renault, dat dit genre nochtans heeft uitgevonden, deze niche nu verlaat. Er zal inderdaad geen opvolger komen voor de Espace of zelfs niet voor de tandem Scenic / Grand Scenic.

Je kan je daarom afvragen waarom BMW toch blijft aandringen. Nou, dat is een slechte vraag met een voor de hand liggend antwoord: de 2 Reeks Active Tourer heeft geen last van deze crisis! Hier zijn 4 feiten om te onthouden over deze succesvolle monovolume.

1. Groter en ruimer

De BMW 2 Active Tourer maakt nog steeds gebruik van het platform van de 2 Reeks.  Het ontwerp werd echter opgefrist, met een modernere, rondere en elegantere styling. De wagen werd ook langer en bereikt nu een lengte van 4,38 m, dat is 3 cm meer dan voorheen, terwijl de breedte en de hoogte met respectievelijk 2,5 en 2 cm toenamen. De wielbasis blijft ongewijzigd en zal daarom een vergelijkbare binnenruimte bieden als het vorige model, waarin dat al een van de sterke punten was.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Flexibeler

Omdat hij gericht is op gezinnen en actieve mensen, is de 2 Reeks Active Tourer zeer modulair, en valt hij veel flexibeler uit dan de meeste SUV’s. Ook maakt een verschuifbare achterbank het mogelijk om het laadvolume te vergroten. Ze kan 13 cm naar voren glijden om 90 liter extra kofferruimte vrij te maken. Dat volume kan zo oplopen van 470 liter naar 1455 liter.

3. Meer technologie

Elke nieuwe generatie voertuigen vertoont een technologische vooruitgang. Aan boord herinneren de twee schermen (10,25 en 10,70 inch en gebogen voor het centrale) aan de lay-out van de iX SUV. Nieuw is dat BMW de draaiknop van de iDrive heeft verwijderd om alleen nog een aanraakbediening te behouden. Het OS8-systeem is uiteraard compatibel met Apple CarPlay- en Android Auto.

Ook op vlak van veiligheid ontbreekt er niets. Naast de nu onvermijdelijke rijstrookassistenten of het anti-botsremsysteem bij lage snelheid, kan deze monovolume worden uitgerust met een adaptieve cruise control met stop & go-functie en actieve rijstrookassistentie.

4. Steeds plug-in hybride

Bij de commerciële lancering in februari 2022 zal de 2 Reeks Active Tourer beschikken over verbrandingsmotoren die eventueel beroep doen op een microhybridisatie. De 218i met een driecilinder van 136 pk wordt het instapmodel en verder wordt het aanbod aangevuld door de 220i en de 223i, die zijn uitgerust met een mild hybride 48V-systeem. Het vermogen varieert van 170 pk tot 218 pk. Een diesel wordt ook aangeboden met de 218d van 150 pk.

Verder is het wachten tot de zomer van 2022 op een “groenere” Active Tourer Series met de komst van twee plug-in hybride versies van 225 of… 326 pk! Deze laatste variant zal van deze 2 Reeks ongetwijfeld de krachtigste compacte monovolume in zijn klasse maken.  Merk op dat in beide gevallen de capaciteit van de batterij 16,3 kWh bedraagt, een reserve die voldoende is om 80 km in volledig elektrische modus af te leggen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.