De X7 en de nieuwe 4 Reeks hebben al veel bagger over zich gekregen, in de eerste plaats omwille van hoe ze eruitzien. Hoewel er wel fans voor hun immens radiatorrooster te vinden zijn (hallo, China?), lijkt het erop dat het overgrote deel van de Europeanen die dingen, die volgens BMW een knipoog naar het verleden zijn, lelijk vinden.
Over de iX
Da’s een elekrische SUV met trekjes van een monovolume met afmetingen vergelijkbaar met die van een X5. Hij beschikt over een duo elektromotoren die een gecombineerd vermogen van meer dan 500 pk opwekken en een 0-tot-100-sprinttijd van 5 seconden mogelijk maken. Interessanter is natuurlijk de beloofde autonomie. BMW heeft het over meer dan 600 km, waaraan modellen als de Audi e-tron maar zeker de Mercedes EQC een puntje kunnen zuigen.
Opladen
Als je hem aan de snellader hangt (tot 200 kW), zou opladen tot 80% maar 40 minuten in beslag nemen. Laad je met 11 kW via een wallbox, moet je iets minder dan 11 uur wachten vooraleer de accu helemaal vol is.
Advertentie – lees hieronder verder
De immense grille nuttig?
In zekere zin wel, want daarin zitten tal van sensoren, radars en camera’s verwerkt om beter autonoom te kunnen rijden. BMW spreekt over 20 keer meer rekenkracht dan op voorgaande modellen.
En binnenin?
Ook daar wil de iX opvallen. Let op zijn zeshoekige stuurwiel, de afwezigheid van een middentunnel en de enorme displays: 12,3 inch voor het instrumentarium en 14,9 inch voor het multimediasysteem. De iDrive Controller tekent nog steeds present, net als fysieke knoppen op de middenconsole en een schakelaar voor de transmissie.
Wanneer?
In principe wordt de BMW iX pas eind 2021 op de markt gebracht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be