De cijfers van de nieuwe BMW M5 zijn indrukwekkend: 727 pk en 1.000 Nm koppel. Zijn aandrijflijn, afgeleid van de SUV XM maar met een andere afregeling, bestaat uit een 4,4 liter-V8 met een vermogen van 585 pk en 750 Nm, bijgestaan door een 197 pk en 280 Nm sterke elektromotor aangedreven door een accu met een brutocapaciteit van 22,1 kWh. Volgens BMW bedraagt de elektrische actieradius 69 kilometer, maar de mojo van deze elektrificatie ligt vooral in de verbeterde prestaties die het oplevert. Anderzijds, door al deze technologie zet de M5 een behoorlijk pak extra kilo’s op de weegschaal: hij weegt nu 2.445 kilo, tegenover 1.970 kilo voor zijn voorganger! Ondanks het vermogensverschil spurt de M5 ook langzamer van 0 naar 100 km/u, hij doet er nu 3,5 seconden over vergeleken met 3,4 seconden voor de vorige generatie.
Schatkist aan technologie
De vierwielaandrijving M xDrive richt zich vooral tot de achterwielen, is verder geoptimaliseerd en aangepast aan de strengere eisen van het nieuwe hybride systeem. Afhankelijk van de wegomstandigheden verdeelt het systeem het vermogen in milliseconden voor de best mogelijke tractie. De keuze aan rijmodi valt uiteen in 4WD, 4WD SPORT en 2WD voor zuivere achterwielaandrijving. Binnen de traditie van de M5 is het nieuwe model nog altijd even comfortabel en profiteert het van een aantal technologische verfijningen. Zo kunnen de aandrijflijn, versnellingsbak, de functie Drivelogic, onderstel, stuurinrichting, remmen, de modus M xDrive, M Sound, DSC en de modus M Hybrid, inclusief remenergierecuperatie, stuk voor stuk worden ingesteld. Standaard krijgt de BMW M5 een adaptieve ophanging van M met elektronisch gestuurde dempers. Maar voor het eerst is hij ook standaard uitgerust met de vierwielsturing IntegralActive, die de wendbaarheid verbetert door de achteras tot 1,5 graden in tegengestelde richting te zetten. De standaard M Composite-remmen en de optionele M Carbon-keramische remmen hebben twee pedaalgevoelige instellingen. Lichtmetalen velgen van M (20 duim vooraan, 21 duim achteraan) komen mee af fabriek.
Advertentie – lees hieronder verder
Altijd maar comfortabeler
In het interieur vind je multifunctionele M-stoelen met het M5-logo, die de ondersteuning bieden noodzakelijk voor dit soort ultraperformante machine, en een standaard panoramadak. Optioneel kan je met het exterieurpakket M Carbon kiezen voor het dak uit koolstofvezel, dat het gewicht van de auto met 30 kilo verlaagt. Andere snufjes zijn het audiosysteem Bowers & Wilkins Diamond Surround, BMW Live Cockpit Professional met head-updisplay, vierzonige airconditioning, BMW IconicSounds Electric, BMW Interaction Bar, verwarmde voorstoelen, sfeerverlichting met M-specifieke interieurverlichting, Comfort Access, alarm, elektrische kofferbakopening en standaard Full LED-koplampen op de neus. De M5 wordt begin juli officieel onthuld op het Goodwood Festival of Speed. De breakversie Touring wordt begin 2025 verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be