De X7 werd in 2019 gelanceerd. Voor wie niet mee is: het gaat om de grootste BMW SUV ooit, die van bumper tot bumper 5,15 meter meet en die plaats biedt aan 7 personen. In de eerste plaats ontworpen voor de Noord-Amerikaanse en de Chinese markt, deelt hij veel elementen met de iets minder uit de kluiten gewassen X5.
Dat deze kolos in Europa nooit erg succesvol is geweest, heeft enerzijds met zijn XXL-formaat en anderzijds met zijn fiscaal onvriendelijke motoren te maken. Een X7 weegt bovendien erg veel voor een auto met een verbrandingsmotor: reken 2,3 tot zelfs ruim 2,5 ton afhankelijk van de versie. Noem dit gerust een grote limousine, vermomd als terreinwagen.
Een nieuwe blik
Drie jaar oud dus, waardoor een tussentijdse facelift logisch mag worden genoemd. Je herkent deze nieuweling in de eerste plaats aan zijn andere neus met voortaan twee niveaus van lichtunits. De dagrijlichten bevinden zich in het bovenste gedeelte, de koplampen in het onderste. Mooi? Daar mag je zelf over oordelen.
De bijgespijkerde X7 luidt trouwens een nieuwe tekentaal van BMW in. De toekomstige 7 Reeks, die binnen enkele weken wordt voorgesteld (ook als 100% elektrische i7), zal er duidelijke trekken van hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
De achterzijde van de X7 blijft op zijn beurt nagenoeg identiek: enkel de sierrand van de lichten evolueert en laat ze meer dan voorheen contrasteren met de carrosserie.
Bigger is better?
Fans van grote velgen mogen in hun nopjes zijn, want de gefacelifte X7 kan de toonzaal uitrijden met optionele wielen van maar liefst 23 inch. Je kan je afvragen waar dit stoppen zal.
Stappen we in, dan zien we dat het dashboard opnieuw werd ontworpen en dat het voorzien is van een resem displays van 12,3 en 14,9 inch voor het instrumentenpaneel en het multimediasysteem. Van een versnellingspook geen spoor, wel van een draaiknop.
Om af te sluiten: de X7 40d (zescilinder-in-lijn turbodiesel met 3 liter cilinderinhoud) levert 352 pk en 700 Nm, de X7 40i (benzine, eveneens een drieliter) 380 pk en 520 Nm – of tot 540 Nm dankzij het 48V-mildhybridesysteem.
Wie dat vermogen en koppel niet voldoende vindt, moet een X7 M60i kopen, uitgerust met een 4,4-liter en V8 goed voor 530 paarden en 750 Nm. Laatstgenoemde doet ongeveer 4,5 seconden over het sprintje van 0 tot 100 km/u, wat natuurlijk bijzonder snel is.
De BMW X7 facelift zou vanaf augustus van dit jaar beschikbaar moeten zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be