Dacia Sandero RS: de goedkoopste sportieveling op de markt?

Hoewel de Clio RS dood en begraven is, geeft Renault het idee van een compacte sportieveling niet helemaal op. Dat blijkt uit de komst van de Sandero RS met 158 pk, mogelijk de goedkoopste sportieve auto op de markt. Maar is het ook iets voor ons?

Gepubliceerd op 23 mei 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Dacia Sandero RS: de goedkoopste sportieveling op de markt?

De kleine sportieve auto is met uitsterven bedreigd. Dat is te wijten aan Europa, dat de constructeurs steeds strengere regels voor de CO2-uitstoot oplegt. Hierdoor worden de merken geleidelijk verplicht om hun sportieve modellen te schrappen. Bij Renault is de Clio RS al verdwenen, net als de Mégane RS, waarvan nog wel een schitterende Ultimate-uitvoering verschenen is. Maar die is natuurlijk al uitverkocht.

Renault houdt echter nog een oplossing achter de hand. Het lanceert nu een Dacia Sandero RS met een 158 pk sterke motor. Kwam deze auto al eerder aan bod? Nee, want dit model wordt momenteel in Brazilië verkocht onder de merknaam Renault. Renault bracht de vorige generatie van de Sandero RS al op de markt met een tweelitermotor van 145 en 150 pk. Meer was er niet uit te halen, aangezien het model gebaseerd was op een Clio II-platform.

TCe met 158 pk

We kunnen deze auto alleen digitaal bekijken en daar zal het bij blijven. Om er echt van te proeven, moet je naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Voor deze derde generatie legt Renault de lat nog hoger, met een 1.3 TCe-motor die nu 158 pk levert en beschikt over een mild hybrid-systeem. Er is keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en een gerobotiseerde zevenversnellingsbak.

dacia-sandero-RS

Advertentie – lees hieronder verder

Uiteraard kreeg het model een specifiek uiterlijk, met bredere wielkasten, rode elementen, agressievere bumpers en speciale velgen. Er is ook een diffuser achteraan, wellicht eerder voor de show dan voor betere prestaties. Kers op de taart: de twee uitlaatpijpen.

Technisch gezien werd het onderstel versterkt en zijn de remmen aangepast aan de nieuwe prestaties. Interessant is dat het model niets van zijn veelzijdigheid verliest. Zo is de kofferruimte nog altijd 300 liter groot.

Opkomende landen zijn het nieuwe paradijs voor sportieve auto’s, dankzij een minder streng emissiebeleid. Vanzelfsprekend komt dit model niet naar onze contreien. En om het nog wat erger te maken, blijkt de auto een koopje. Het oude model werd verkocht voor zo’n 15.000 euro, het nieuwe zal ongeveer 20.000 euro kosten…

Foto’s: PDLV

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.