De Ford Focus krijgt een oppepper

Om er nog een aantal jaar extra tegenaan te kunnen, wordt de Ford Focus op een mid-career facelift getrakteerd. De verschillende edities krijgen een aangepaste styling, een bijgewerkte uitrusting, en ook op technisch vlak zijn er aanpassingen.

Gepubliceerd op 15 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Na de Fiesta is het nu de beurt aan de Focus om een facelift te krijgen. De hatchback en break, die in 2018 werden gelanceerd, worden op een verse neus met een vernieuwde, zeshoekige grille en koplampen met led-technologie getrakteerd. Achteraan is de evolutie beperkter, met enkel donkerder gemaakte lichten en een aangepaste lichtsignatuur.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau verschilt de ‘persoonlijkheid’ van de Focus: de ‘Titanium’ is elegant, de ‘ST-Line’ lijkt op een sportwagen zonder er één te zijn en de ‘Active’ heeft een SUV-uitstraling, onder andere dankzij zijn plastic carrosseriebeschermers.

Technologischer

Binnenin is het grote nieuws de komst van een indrukwekkend, centraal gemonteerd 13,2-inch scherm in combinatie met de nieuwste generatie van het SYNC4-infotainmentsysteem (met de mogelijkheid om op afstand updates uit te voeren). Met dit systeem, dat intuïtiever werkt dan voorheen, kan je ook de airconditioning bedienen, waardoor de middenconsole vrij is van knoppen. Persoonlijk vinden we dat geen voordeel.

Toch mag de Focus dankzij dit grote scherm, in combinatie met het 12,3″ digitale instrumentenpaneel, een bank vooruit.

Advertentie – lees hieronder verder

Het interieur blijft ongewijzigd bij deze facelift. De enige aanpassing is de koffer, die een dubbele bodem heeft en waarvan het laadvolume toeneemt van 341 tot 358 liter voor de berline en van 575 tot 593 liter voor de breakversie.

Automaat

Motorengewijs blijft bijna alles bij het oude. Wel kunnen de uitstekende EcoBoost-benzinemotoren van 125 en 155 pk met 48V lichte hybridisatie voortaan gecombineerd worden met de 7-traps Powershift-automaat met dubbele koppeling. De 1.5 EcoBlue-diesel van 95 of 120 pk blijft ongewijzigd op post.

En wat met de Focus ST?

Die snelle jongen verandert evenmin op motorisch vlak. Zijn 2.3 turbo blijft 280 pk leveren, al duikt er wel een nieuwe carrosseriekleur op: ‘Mean Green’.

Opvallend: in tegenstelling tot tal van hedendaagse modellen is de Focus niet verkrijgbaar als hybride of plug-in hybride.

De reeds gekende prijzen

De Focus 1.0 Ecoboost van 100 pk begint bij € 23.444. De mild hybrid instapversie (1.0 125 pk) kost € 25.619 en de variant met de nieuwe automatische 7-bak mag vanaf € 27.263 de deur uit.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.