In Europa is de Ford Mondeo alleen nog maar verkrijgbaar als hybride en beleeft hij zijn allerlaatste maanden in het aanbod. Niet zo in China, waar deze kaskraker nog altijd alive and kicking is. Sterker nog: in het land van de rijstvelden werd zopas de vijfde generatie geïntroduceerd.
De – mag gezegd – zeer knap ontworpen nieuwe Mondeo werd bedacht door Fords designcentrum in Shanghai. Hij rust op hetzelfde chassis als de Evos: een eveneens bijzonder mooi, lokaal geproduceerd Ford-model. Laatstgenoemde is geen vierdeursberline zoals de Mondeo, maar een break met de look en feel van een SUV.
De nieuwe Mondeo is 63 mm langer en 23 mm breder dan het huidige model, en heeft verzonken handgrepen in Tesla-stijl.
De enige technische details die we al kennen, is dat Ford een 245 pk sterke 2-liter Ecoboost-motor gekoppeld aan een achttrapsautomaat in de Mondeo 2022 lepelt. De eerste leveringen zouden later dit jaar al plaatsvinden, in China welteverstaan. Of hij toch ook in Europa verkrijgbaar zal zijn? Zeg nooit nooit…
Advertentie – lees hieronder verder
Ook Volkswagen gaat los
Een ander opvallend nieuw automodel is de VW Lamando L, een product van de joint venture SAIC-VW en een rechtstreekse concurrent voor de Ford Mondeo.
Op esthetisch vlak is de Lamando L duidelijk geïnspireerd door de ID-reeks van VW, die uitsluitend elektrische auto’s bevat. Qua algemene vormgeving komt hij in de buurt van de Arteon, die wel in België wordt verkocht. De Lamando L meet 4,78 m van bumper tot bumper en beschikt over een grote wielbasis (2,73 m), wat de binnenruimte ten goede komt.
Het onderstel van de Lamando L kennen we maar al te goed. Het gaat om het MQB Evo-platform waar ook de Skoda Octavia, de Audi A3 en de Seat Leon op gestoeld zijn. Interessant is dat deze Chinese VW met een multi-link achterwielophanging uitpakt (in plaats van een een torsieas). Wij vinden deze klasbak persoonlijk aantrekkelijker dan de in Duitsland ontworpen Volkswagens.
Ook binnenin laat de Lamando L een steengoede indruk na. Het interieur is strak vormgegeven en bevat alle opties die we zelf zouden willen: een Beats-audiosysteem, een panoramisch zonnedak, elektrisch verstelbare stoelen, adaptieve cruisecontrol enzovoort.
En de motoren?
Bij zijn lancering kunnen klanten naar verluidt enkel kiezen voor een 1.4 TSI, een turbobenzinemotor van 150 pk, in combinatie met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. De straffere 2.0 TSI (200 pk) zou in een later stadium volgen. Wij zijn nu al fan…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be