Fiat bestaat 125 jaar en die verjaardag werd gevierd met een groots evenement in het Lingotto-gebouw in Turijn, de voormalige Fiat-fabriek met een testbaan op het dak. Een hele reeks oude én nieuwe Fiat-modellen passeerden de revue, waaronder de gloednieuwe Grande Panda. En dat belooft een interessante auto te worden.
De Grande Panda is de opvolger van de Panda, die zijn carrière nog enkele jaren voortzet als Pandina. Je krijgt dus de keuze uit twee Panda’s. Terwijl de Pandina op benzine rijdt, staat de Grande Panda op een platform dat meerdere aandrijfvormen aankan, net als de Citroën ë-C3 waarmee hij de technische basis deelt. Hij komt dus in (milde) hybride en elektrische versies. Fiat belooft toegankelijke prijzen: minder dan 19.000 euro voor de hybride en minder dan 25.000 euro voor de elektrische. Hiermee voegt de Grande Panda zich bij de goedkopere elektrische auto’s, zoals de nieuwe Renault 5, Citroën ë-C3 of toekomstige Volkswagen ID.2.
Veel technische details geeft Fiat nog niet vrij, behalve dan dat de elektrische versie 113 pk sterk wordt en een batterij van 44 kWh krijgt. Hiermee haalt hij een rijbereik tot 320 km (nog te bevestigen bij de homologatie). De aandachtige lezer zal opmerken dat de Grande Panda dus precies even krachtig is als de Citroën ë-C3.
Advertentie – lees hieronder verder
Ciao!
Qua design tapt de Grande Panda wel uit een volledig ander vaatje dan zijn Franse broer. Voor het eerst krijgen we ook het interieur te zien en dat bevat enkele speelse details. Kijk maar naar de stoffen zetelbekleding met het opschrift ‘Panda made with love in Fiat’ of ‘Ciao!’ op de plastic binnenbekleding van het kofferdeksel. Volgens de ontwerpers verwijst de vorm van het dashboard naar het Lingotto-circuit.
Aan de buitenkant valt de verlichting met pixels op en werd de naam ‘Panda’ in de portieren gestanst. Nog in het kader de vrolijkheid is grijs verboden. De Grande Panda is beschikbaar in rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel. Een grijs koetswerk is volgens Fiat te saai voor deze wereld.
Speciale kabel
Nog een opvallend detail is de laadkabel. Voor zover bekend, is de Grande Panda de eerste elektrische productiewagen met een oprolbare geïntegreerde laadkabel. In zijn snoet heeft de Grande Panda een laadklepje dat toegang geeft tot deze laadkabel. Het voordeel van dit systeem is dat het ruimte bespaart in de koffer (die 361 liter groot is) en geknoei met vuile laadkabels voorkomt. Benieuwd of het praktisch is in gebruik. Helaas werkt de laadkabel alleen op wisselstroom tot 7 kW, wat erg weinig is.
Nog meer nieuwe Fiats
De Grande Panda luidt een nieuwe Fiat-generatie in en zal wereldwijd verkocht worden. Tijdens het verjaardagsfeest in Turijn toonde Fiat in een video ook al een glimp van twee volgende nieuwe modellen: een SUV en een fastback. Die werden in februari al getoond als prototype en zitten in een vergevorderd ontwikkelingsstadium. Fiat-CEO Olivier François wilde er weinig over zeggen “want anders heb ik volgend jaar niets nieuws meer te vertellen”.
Tot slot bevestigde Fiat dat er naast de volledig elektrische (en voor veel bestuurders dus te dure) 500e ook een hybrideversie van de 500 komt. Bij het sportieve zustermerk Abarth staat dan weer de 600e op het programma, de tweede elektrische Abarth. Er is dus nog heel wat Fiat-nieuws op komst. Na 125 jaar is het verhaal van het Italiaanse automerk nog lang niet uitverteld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be