De Panda is al sinds 1980 een vaste waarde in het Fiat-gamma. Even had Fiat plannen om de tweede generatie Fiat Gingo te dopen, maar dat leek te veel op de Renault Twingo waardoor de Italianen op hun stappen moesten terugkeren. Achteraf wellicht een goede zaak, want intussen heeft Fiat acht miljoen exemplaren van de verschillende Panda-generaties verkocht. Nu staat een nieuwe Panda klaar voor lancering.
Je krijgt zelfs de keuze tussen twee nieuwe Panda’s, want de huidige generatie leeft nog zeker tot 2027 voort als Pandina, waarbij onder meer de veiligheidsuitrusting weer up-to-date werd gebracht. Naast deze Pandina is er dus ook de nieuwe Grande Panda. ‘Grande’ doet vermoeden dat de nieuwe Panda een grote auto geworden is, maar dat klopt helemaal niet. Hij is minder dan vier meter lang. In 2005 deed Fiat trouwens precies hetzelfde bij de lancering van de nieuwe Punto. Het nieuwe model werd toen Grande Punto gedoopt omdat de oude Punto nog in productie bleef.
Hoekig design
Onderhuids staat de Grande Panda op het STLA Smart-platform van de Stellantis-groep, net als de nieuwe Citroën C3, Citroën C3 Aircross en Opel Frontera. Maar dat zie je helemaal niet aan het design, dat met zijn hoekige vormen duidelijk verwijst naar de eerste Panda uit 1980. De Grande Panda heeft enkele opmerkelijke stijlkenmerken. Als verwijzing naar de klassieke Panda 4×4 zijn de letters ‘Panda’ in reliëf op de deuren aangebracht, terwijl ‘Fiat’ op gelijkaardige wijze op de kofferklep staat. Ook de verlichting oogt origineel. De koplampen bestaat uit opalen kubussen. De dagrijlichten fungeren tegelijk als richtingaanwijzers en verlichten enkele kubussen in een schaakbordpatroon.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur houdt Fiat voorlopig nog geheim. Volgens de ontwerpers is het voldoende ruim voor vijf personen, al vermoeden we dat het toch geen basketters mogen zijn. Met een lengte van slechts 3,99 meter (minder dan de gemiddelde lengte van 4,06 meter in dit segment) is de Grande Panda immers bijzonder compact.
Hybride of elektrisch
Eén van de grote voordelen van het gemeenschappelijke STLA Smart-platform – naast kostenbesparing – is dat deze basis geschikt is voor verschillende aandrijfvormen. Wedden op één paard (lees: de elektrische versie) kan immers gevaarlijk zijn. Fiat brengt dus zowel een hybride als een elektrische versie van de Grande Panda. Details zijn nog niet bekend, maar we verwachten grote gelijkenissen met de aandrijving van de Citroën C3/ë-C3.
Nog meer modellen
De Grande Panda betekent voor het 125-jarige Fiat de start van een nieuw gamma. Dit is het eerste model van een heuse modellenfamilie. Tot 2027 lanceert Fiat jaarlijks één nieuw model in die familie. Welke modellen dat precies zijn, vertelt Fiat er niet bij. Maar op het Autosalon van Genève eerder dit jaar lieten de Italianen al in hun kaarten kijken met vijf studiemodellen als voorsmaakje.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be