Deze Focus is trouwens het 30ste model van Ford dat het RS-logo draagt. Dat betekent dat de constructeur weer werk leverde dat tot in de puntjes werd verzorgd. Het belangrijkste verschil met de voorganger, die als één van de beste voortrekkers van zijn tijd bekend stond, is dat deze generatie een andere koers vaart en uitpakt met vierwielaandrijving.
Verder zit onder de motorkap geen vijfcilinder meer, maar wel een viercilinder Ecoboost van 2,3 liter. Volgens Ford produceert deze krachtbron “iets meer dan 320 pk” bij een maximum toerental van 6.600 opm. Niet slecht!
Ook voorziet de constructeur standaard het «Dynamic torque vectoring»-systeem, dat de kracht keurig over de wielen verdeelt, om de gepaste rijdynamiek te verzekeren. Ford liet weten dat de verdeling van het koppel tussen voor- en achteras maximaal oploopt tot de verhouding 30/70 en dat indien nodig tijdelijk 100% van het koppel naar één van de achterwielen kan worden gestuurd.
Tenslotte valt ook deze generatie van de Focus RS weer op met een zeer fraaie look, waarbij vooral de forse spoiler en de ruimbemeten luchtinlaten voor een optimale motorkoeling in het oog springen.
En vindt u het goed dat de Focus RS vierwielaandrijving krijgt aangemeten?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be