Als je ouder dan twintig jaar bent, heb je wellicht de oude Lada’s nog gekend, de Russische auto’s die in België een zeker succes kenden dankzij hun aantrekkelijke prijzen. Dit merk, eigendom van de AutoVaz-groep die begin jaren zeventig werd opgericht, produceerde eerst modellen die afgeleid waren van de Fiat 124. Vooral voor landbouwers ontwikkelde Lada in 1976 de Niva, een robuuste terreinwagen die vandaag nog altijd gebouwd wordt. Pas twee jaar later kwam deze 4×4 naar Europa. De combinatie van zijn terreincapaciteiten en zeer lage prijs maakten hem succesvol.
Ook andere modellen zoals de Samara kwamen op de markt, maar door Lada’s verouderde technologie, gebrek aan betrouwbaarheid en ondermaatse bouwkwaliteit verloor het merk geleidelijk terrein in Europa. Andere fabrikanten begonnen ook betaalbare auto’s te produceren met een hoger niveau van kwaliteit en imago. Hierdoor werden de auto’s van Lada het mikpunt van vele grappen die niet bepaald vleiend waren…
Redding
In het begin van de jaren 2000 wisselden de importeurs en dealers die verantwoordelijk waren voor de verkoop van Lada in België en Frankrijk geleidelijk van merk. In Rusland daarentegen bleef het bedrijf vooruitgang boeken, maar verloor het terrein aan de westerse auto’s die sinds het begin van de jaren 1990 massaal arriveerden. In 2021 bundelden Lada en Dacia hun krachten in een bedrijfsplan dat bedoeld was om het Russische merk te laten profiteren van de kostenbesparende inspanningen van het lagekostenmerk van de Renault-groep. Dacia-modellen werden in Rusland geassembleerd voor de binnenlandse markt en Lada-modellen werden ontwikkeld op Roemeense platformen. In 2022 verkocht Renault zijn belang 68% in AutoVaz (Lada) aan een Russische overheidsinstantie (Nami) voor één roebel, na het begin van het conflict tussen Rusland en Oekraïne.
Advertentie – lees hieronder verder
Wel of geen samenwerking?
Renault verloor enorm veel geld door deze operatie. Het werd gedwongen zich terug te trekken omdat de Europese Unie met sancties dreigde. Nu presenteert Lada zijn eerste nieuwe model sinds 2017. Het gaat om de Iskra, een sedan met een jongere uitstraling dan de andere modellen van het merk. Het meest verrassende is dat deze auto op het CMF-B LS-platform van de Renault-groep staat (gebruikt door bijvoorbeeld de Logan of de Jogger). Hij is uitgerust met een ‘oude’ 1.6 benzinemotor met 89 of 106 pk. Lada is nog altijd nummer één in de verkoop op de Russische markt, maar zal het met dit nieuwe model (waarvan we niet zeker weten of het met toestemming van Renault is ontwikkeld) moeilijk krijgen om op te boksen tegen de Chinese concurrenten. En dat is niet het enige nieuws. Lada heeft ook de lancering aangekondigd van een elektrische Niva Travel, gebaseerd op een GM-platform. De batterij met 34 kWh levert een rijbereik van slechts 175 km.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be