De nieuwe Maserati GranTurismo, die in 2023 in de verkoop gaat, heeft een vergelijkbaar design als de oude maar bevat tal van gemoderniseerde accenten, wat van deze GT een zeer begeerlijk kunstwerk op wielen maakt. Na de MC20, verantwoordelijk voor de heropleving van het merk, sluit de GranTurismo perfect aan bij de kersverse dynamiek om het imago te herstellen.
Alles nieuw
Hoewel de gelijkenissen met zijn voorganger overduidelijk zijn, is de nieuwe GranTurismo wel degelijk volledig nieuw, met inbegrip van zijn onderstel. Zijn afmetingen zijn best imposant (4,96 m lang en 1,96 m breed), al wekt hij niet de illusie dat hij gigantisch is. In ieder geval bezit deze sportwagen een beeldschoon lijnenspel en pakt hij uit met een zeer correct luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,28.
Nettuno
Onder de – ook zeer mooie – motorkap woont de 3-liter V6 van de MC20 (genaamd ‘Nettuno’) in een afgezwakte versie. In de Modena-versie ontwikkelt het blok 490 pk en 600 Nm, in de Trofeo 550 pk en 650 Nm. De eerste sprint in 3,9 seconden van 0-100 km/u, de tweede doet 3,5 tellen over dezelfde oefening. Welke van beide je ook verkiest, een achttraps ZF-automaat is standaard.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook het vermelden waard is dat drie van de zes cilinders worden uitgeschakeld wanneer ze niet worden gebruikt. Een kwestie van brandstofbesparing.
Technologisch
Van het interieur hebben we jammer genoeg nog geen officiële foto’s te pakken gekregen. Wat we echter wel weten, is dat het volledig vernieuwd werd en dat het dashboard drie schermen telt: voor het instrumentarium, het multimediasysteem en de bediening van de airconditioning.
Het mag gezegd dat Maserati altijd heeft achtergelopen op de concurrentie wat technologische uitrusting betreft, al lijkt het erop dat de fabrikant een inhaalbeweging maakt. Zo bevat het infotainmentsysteem niet alleen Android Automotive met een integratie van Alexa, maar ook wifi met 8 aansluitingen en een Faber-audiosysteem met maximaal 19 luidsprekers. Tot slot is de GranTurismo relatief praktisch dankzij zijn koffer die een aardige 310 liter aan volume biedt.
Liever een EV?
Dat kan. De GranTurismo Folgore is de eerste auto in de geschiedenis van het merk met een 100% elektrische aandrijving. Zijn 800V-architectuur maakt zeer snel opladen mogelijk en zijn batterijcapaciteit bedraagt een stevige 92,5 kWh. Minstens even impressionant is het vermogen van de Folgore, want dat komt neer op zomaar eventjes 760 paarden die over de vier wielen worden verdeeld. Alleen… wil Maserati nog niets kwijt over de autonomie van dit milieuvriendelijke beest.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be