Geïnspireerd door de Prophecy EV, een bijzonder knappe conceptcar die in 2020 werd onthuld, is de Hyundai Ioniq 6 ontworpen om zo efficiënt mogelijk te zijn. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is verbluffend (Cx van slechts 0,21) en dat heeft deze berline onder meer te danken aan zijn lage voorkant, zijn actieve luchthappers, zijn boattail-achtige staart en, als optie, zijn kleine digitale zijspiegels. Ook is zijn onderzijde volledig afgedekt, zijn de spoilers en de splitters zeer doordacht en is er zeer weinig ruimte tussen de wielen en de wielkasten. Het resultaat, vinden wij, is esthetisch zeer geslaagd.
De Ioniq 6 rust op het E-GMP-platform van de Hyundai Group en heeft een immense wielbasis (2.950 mm, amper 47 mm korter dan die van de nieuwe Range Rover), wat de beenruimte ten goede komt. Van bumper tot bumper meet deze Zuid-Koreaan 4.855 mm.
Duurzame materialen
Net als de Ioniq 5 heeft deze nieuweling iets met pixels. Die zijn in de vorm van led-verlichting over de binnen- en buitenkant van de berline verspreid (op meer dan 700 plaatsen als we het merk mogen geloven).
Het coconachtige interieur is voorzien van gerecycleerde materialen, zoals het een zichzelf respecterende elektrische auto betaamt. Denk aan eco-leer (waarvoor lijnzaadolie in de plaats van chemische stoffen werd gebruikt), gerecycleerde PET voor de stoelen, organische TPO-huid voor het dashboard, PET voor de hemelbekleding, organische verf op basis van plantaardige oliën voor de portieren en tapijt van gerecyceerde visnetten, een primeur voor de Ioniq.
Advertentie – lees hieronder verder
De binnenzijde is zoals je ziet al even flitsend als de buitenkant. Door de bovenvermelde integratie van de pixels, maar ook door de rijke keuze aan sfeerverlichting (64 kleuren en 6 verschillende ‘gemoedstoestanden’) en door het ontwerp an sich. Het digitale aspect wordt versterkt door twee 12,3-inch schermen die hij simpelweg van de Ioniq 5 overneemt. Ook leuk: het onderste opbergvak is transparant.
Binnenkort meer nieuws
Over specificaties heeft Hyundai het nog niet gehad, al is de kans natuurlijk niet gering dat de ‘6’ zijn aandrijving van de ‘5’ leent. Ter herinnering: de Ioniq 5 wordt verkocht met een keuze uit twee batterijpakketten (58 of 77,4 kWh) en laat zich opladen met 400 tot 800 V. Zijn autonomie van 500 km zal in principe overtroffen worden. Uitsluitsel daarover krijgen we volgende maand.
Nog een laatste weetje: Hyundai heeft een 3D-video laten maken over de Ioniq 6. Dit filmpje gaat het merk tonen op het K-POP Square in Seoul, Piccadilly Circus in Londen en op de Big Kahuna op Times Square in New York.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be