Die concurrent waarvan sprake is de Mercedes-AMG A45 S. In tegenstelling tot de nieuwe Audi RS3 is eerstgenoemde alleen als hatchback beschikbaar en ondanks het feit dat hij over 500 cc minder cilinderinhoud beschikt en “maar” 4 cilinders heeft (de Audi behoudt zijn geblazen 2.5 liter vijfcilinder), doet hij beter qua vermogen met 421 pk tegenover 400 pk. Op het gebied van koppel lopen ze gelijk op (500 Nm), maar toch is de RS3 iets sneller uit de voeten. Kortom, de kersverse RS3 heeft evenveel paarden in stal als het model dat momenteel nog in de showroom staat, maar krijgt er 20 Nm bij.
Miniem verschil
Het voordeel van de Audi wat het acceleratiecijfer betreft, is enkel van tel aan de cafétoog want hij wint amper een tiende van een seconde. Interessanter is dat de nieuwe RS3 drie tienden sneller is op de 0-100 km/u-sprint in vergelijking met het huidige model en die klus voortaan in 3,8 tellen klaart, of toch als je de launch control gebruikt. Bovendien gaat zijn topsnelheid in de plus. Daar waar de vorige het bij bekeken hield bij 280 km/u (een optie, want standaard treedt er bij 250 km/u een begrenzer in werking), gaat de RS3 modeljaar 2022 door tot 290 km/u. Alweer: iets om op café mee uit te pakken.
Speciale led’s
De nieuwe RS3 is lager en 3,3 centimeter breder geworden, wat hem nog meer présence geeft. Hij ziet er ook weer wat agressiever uit dankzij de grote luchthappers en de dikke, zwarte contouren rond het radiatorrooster die één geheel vormen met de koplampen. Wat die units betreft: zij zijn voorzien van led’s die bepaalde patronen kunnen laten zien. Een racevlag bijvoorbeeld.
Advertentie – lees hieronder verder
Unieke kleuren
Wat de RS3 nog onderscheidt van zijn minder krachtige broers de A3 en de S3, zijn de beschikbare lakkleuren. Zo kan je kiezen voor en Kemora-grijs en Kyalami-groen (zoals op de foto hieronder) waardoor hij extra opvalt in de massa. Reken er maar op dat veel klanten voor deze laatste tint zullen kiezen.
Driften maar
Zoals gewoonlijk heeft de RS3 vierwielaandrijving, al kan de chauffeur ervoor kiezen om alleen de achterwielen te voeden. Ideaal voor wie wil driften, met andere woorden. Audi kon in zekere zin moeilijk anders dan deze functie te voorzien, simpelweg omdat de VW Golf R en de AMG A45 S al met zo’n driftmodus zijn uitgerust. Stopkracht wordt verzekerd door krachtigere remmen: zes zuigers, met schijven van 375 mm vooraan en 310 mm achteraan. Nog groter kan ook, maar dan moet je carbonkeramische exemplaren bestellen.
En de prijs in België?
Prijzen voor de nieuwe Audi RS3 werden nog niet gecommuniceerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be