De Mercedes A-Klasse en Audi A3 kregen recent al een kleine facelift en nu pakt ook BMW zijn compacte middenklasser aan, de 1 Reeks. Dat gebeurt trouwens zeer ingrijpend. De technische basis mag dan wel hetzelfde zijn, qua design zie je duidelijk grotere verschillen dan bij de eerdergenoemde concurrenten.
De vlakke neus, die een stuk dichter bij de weg ligt dan vroeger, benadrukt het sportieve karakter van de nieuwe 1 Reeks. Het brede, naar voren hellende radiatorrooster heeft een structuur van verticale en diagonale spijltjes. Standaard monteert BMW led-koplampen met verticale elementen voor de dagrijlichten en richtingaanwijzers. Optioneel kun je kiezen voor adaptieve matrix-led-lichten met bochtverlichting en blauwe accenten. Achteraan vallen de nieuwe lichtblokken in twee delen op.
De afmetingen van het vijfdeursmodel veranderen weinig tegenover van zijn voorganger. De koetswerklengte van de nieuwe BMW 1 Reeks groeide met 42 mm tot 4.361 mm, terwijl de wielbasis 2.670 mm lang is. De breedte bedraagt 1.800 mm, terwijl de hoogte met 25 millimeter is toegenomen tot 1.459 mm. Een kwestie van millimeters dus.
Advertentie – lees hieronder verder
Tweekleurig
Er zijn verschillende manieren om jouw 1 Reeks wat meer te onderscheiden. Zo is dit het eerste model in het BMW-gamma dat (in optie) verkrijgbaar wordt met een contrasterende dakkleur. De hoogglanzend zwarte afwerking van het dak versterkt de sportieve uitstraling. Idem dito voor het optionele M Sportpakket en de optionele M sport-designuitrusting. Zijn specifieke M designkenmerken omvatten grote luchtinlaten in de voorschort, uitgesproken zijschorten en een driedimensionale diffusor in de achterschort.
Nieuw interieur
Vanbinnen zien we alleen ledervrije materialen. Het BMW Curved Display bestaat uit een scherm van 10,25 voor de instrumenten en een scherm van 10,7 voor de bediening van de meeste functies. Veel fysieke knoppen zijn er niet meer. Ook de airconditioning moet je bijvoorbeeld digitaal regelen. Vooruitgang? Wij vinden van niet. Hoe het ook zij, BMW zorgde voor een nieuwe versie van de iDrive met QuickSelect (directe toegang tot functies) en digitale diensten die draaien op het BMW Operating System 9.
Qua rijhulp- en parkeersystemen is BMW traditioneel sterk. Bijvoorbeeld: het Parking Assistant Pack Professional is beschikbaar voor de 120 en 120d, zodat je de auto met je smartphone kunt parkeren of manoeuvreren. Het Parking Assistant Pack met Reversing Assistant (om automatisch veilig achteruit te rijden) is altijd standaard.
Milde hybride
De 1 Reeks mag er dan wel (afhankelijk van de uitvoering) sportief uitzien, maar heeft hij ook sportieve motoren? Aan de top staat de M135 xDrive, met een 300 pk sterke tweeliter viercilinder benzinemotor. Die beschikt standaard over een adaptieve M-sportophanging en intelligente vierwielaandrijving. Hij sprint in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Iets bescheidener is de 120 met een 1.5 benzinemotor (170 pk). Zoals je eerder al kon lezen bij Gocar, dragen de benzineversies bij BMW geen ‘i’ meer achter hun naam.
Daarnaast zijn er nog twee tweeliter diesels: de 118d met 150 pk en de 120d met 163 pk. Zoek niet langer naar een manuele versnellingsbak, want schakelen gebeurt altijd met de zeventraps Steptronic met dubbele koppeling. Een plug-inhybride of elektrische 1 Reeks is er niet. De 120 en 120d hebben wel Mild Hybrid-technologie met 48V-batterij om het verbruik te drukken, met als nadeel 80 liter verlies aan kofferruimte (van 380 naar 300 liter).
De marktlancering van de nieuwe 1 Reeks, die in het Duitse Leipzig van de band rolt, is gepland voor oktober 2024. Een maand later start ook de productie van een extra instapversie, de 116.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be