Enkele maanden geleden verraste de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi vriend en vijand door de terugkeer van Mitsubishi in Europa aan te kondigen. Verwacht echter geen binnenshuis ontwikkelde modellen, want de nieuwe lichting Mitsu’s zijn niets anders dan Renaults met andere logo’s.
Het eerste wapenfeit wordt de tweede generatie ASX. Dat is natuurlijk overduidelijk een Renault Captur die amper werd aangepast. De enige verschillen vind je in de emblemen, de wielen en de diffuser achteraan.
Kleiner dan de vorige
De nieuwe ASX is compacter dan zijn voorganger. Qua lengte boet hij 7 cm in en ook de hoogte is iets minder uitnodigend dan voorheen. Zijn kofferinhoud bedraagt 332 liter, of 397 wanneer de achterbank volledig naar voren is geschoven. Ook hier geen verschil met de Captur.
Ja, zelfs het interieur werd overgenomen van de Franse SUV, met op het dashboard de twee zelfde schermen van 10,25 en 9,3 inch (voor respectievelijk het instrumentarium en het infotainmentsysteem).
Advertentie – lees hieronder verder
Benzine of niets
Onder de kap van de ASX komt geen enkele dieselmotor te liggen. Klanten kunnen enkel voor een van de beschikare benzinecentrales kiezen, die, je raadt het al, eveneens van Renault-makelij zijn. De keuze bestaat uit een 1.0 met 91 pk, een 1.3 ‘mild hybrid’ met 140 pk, een 1.6 hybride met 145 pk en een 1.6 plug-in hybride met 160 pk en een puur elektrische autonomie van 50 km.
Wanneer en hoeveel?
Over prijzen werd nog niet gesproken. Wat we wel weten, is dat de ASX in de Spaanse fabriek in Valladolid produceerd zal worden (naast de Renault Captur….) en dat het de bedoeling is dat het model in de loop van 2023 op de markt verschijnt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be