De Fisker Karma was een van de pioniers bij de sportwagens met elektrische aandrijving. De lange vierdeurs werd ontworpen door Henrik Fisker, een gereputeerde designer die onder meer ook de BMW Z8 tekende. De Fisker Karma beschikte over twee elektromotoren in combinatie met een 2.0-viercilinder benzinemotor (van General Motors) die fungeerde als range extender.
De serieproductie begon in 2011 – drie jaar na de onthulling van het concept – maar het bedrijf kende al snel allerlei problemen. Eind 2012 ging de batterijleverancier failliet en in 2013 moest ook Fisker zelf de boeken neerleggen. Na 2.450 exemplaren was het einde verhaal voor de Fisker Karma.
Toch keerden zowel het merk Fisker als het model Karma terug in een andere gedaante. Dat zit zo: oprichter Henrik Fisker waagde opnieuw zijn kans op de automarkt met de volledig elektrische SUV Fisker Ocean. Helaas is het bedrijf onlangs alweer failliet gegaan, kort na de verkoopstart van de Ocean. Pech dus voor de klanten die deze elektrische auto kochten.
Advertentie – lees hieronder verder
Karma naar Europa
Maar de Karma leeft wel nog voort. In 2013, na het vorige faillissement van Fisker, kocht het Chinese bedrijf Wanxiang de rechten op de naam en het model Karma om de auto verder te ontwikkelen onder Karma Automotive. Zo werd in 2016 de Karma Revero geboren. Het is die auto die Karma Automotive nu ook naar Europa brengt. De originele Fisker Karma was overigens ook al in Europa te koop.
In het Nederlandse Hilversum is een nieuwe Europese hoofdzetel opgericht, die geleid wordt door Rogier Kroymans. “We zullen de Karma Revero in Europa aanbieden vanaf het vierde kwartaal van 2024 via een netwerk van exclusieve partners die persoonlijke service zullen bieden aan onze klanten, waar ze ook wonen”, zegt Rogier Kroymans.
EREV
Volgens Karma Automotive is de Revero een EREV, wat staat voor Extended-Range Electric Vehicle. Net als de originele Karma combineert hij dus elektriciteit en benzine. De range extender gebruikt een ingebouwde generator om elektriciteit te creëren voor de elektromotoren die de wielen aandrijven. De 28 kWh -batterij van de Revero werkt samen met een 1.5-turbobenzinemotor (deze keer van BMW) gekoppeld aan een ingebouwde generator die elektriciteit levert aan het tweemotorige aandrijfsysteem met 400 kW. Dit geheel levert 536 pk vermogen en 746 Nm koppel. De batterij zorgt voor maximaal 128 km volledig elektrisch rijbereik en 580 km in totaal.
Meer modellen?
Het valt af te wachten of er na de Revero nog meer modellen volgen in Europa, maar dat is best mogelijk. “De Revero is de eerste Karma die in Europa beschikbaar is. Onlangs hebben we in Amerika ook de Kaveya coupé en de Gyesera vierzitter gepresenteerd, die vanaf 2025 in onze fabriek in Moreno Valley, Californië, geproduceerd worden”, zegt Marques McCammon, voorzitter van Karma Automotive. Misschien wordt het idee van Henrik Fisker dus toch nog een succes, maar dan zonder hem…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be