Coupéachtige cross-overs zijn big business geworden in autoland. Veel klanten verkiezen tegenwoordig nu eenmaal zo’n sportief ogend model met een hoge instap boven een traditionele hatchback, berline of break zoals de 308 en 508. De 408, die zijn platform met de Citroën C5X deelt, is dus meer dan gewoon welkom in het Peugeot-modellenaanbod.
De 408 meet van bumper tot bumper 4,69 meter en pakt uit met een lange wielbasis van 2,79 meter, wat de beenruimte van de achterste passagiers ten goede komt. Hoe het met de beschikbare hoofdruimte zit, moeten we nog uitproberen, maar de schuin aflopende daklijn doet natuurlijk niet op wonderen hopen.
De rest van het interieur houdt geen verrassingen in: dit is gewoon een copy-paste van wat we al te zien hebben gekregen in de 308, waarvan je hier ons meest recente testverslag kan lezen.
Wel opvallend, behalve het strakke – en in onze ogen geslaagde – algemene ontwerp dan, is dat Peugeot de 408 van asymetrische wielen voorziet. Deze velgen zijn beschikbaar met een diameter van 17 tot 20 inch.
Nog een leuk detail: in de GT-versie draagt hij vol trots het nieuwe Peugeot-logo op de voorste portieren. Dat zorgt voor een zeker cachet.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen diesel
Wie een dieselmotor verwacht in de 408, is eraan voor de moeite. Moederhuis Stellantis laat zelfontbranders liever links liggen en laat klanten voorlopig enkel kiezen uit een 1,2-liter turbobenzine van 130 pk of één van de twee versies van de plug-in hybride aandrijflijn. Twee dus, want de combinatie van de 1.6 turbo met een elektromotor levert 180 of 225 pk op. Waar de keuze ophoudt, is ter hoogte van de versnellingsbak. Dat is sowieso een 8-trapsautomaat.
In een later stadium zal er natuurlijk ook een 100% elektrisch model verschijnen, maar we weten nog niet wanneer. En er bestaat ook nog onduidelijkheid over de basisprijs van de 408. Wel bekend, is dat de eerste leveringen begin 2023 zouden plaatsvinden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be