De Porsche 911 is een stuk autogeschiedenis op zichzelf. Porsche is erin geslaagd om dit model neer te zetten als de referentie van sportiviteit. Nog straffer: de mythe duurt al zestig jaar lang. Het geheim? Het model regelmatig blijven verbeteren. Soms in kleine stapjes, soms radicaal. Elke generatie zorgde voor een grote vooruitgang: de eerste generatie viel op door zijn vorm, zijn 2+2-concept en… zijn beroemde Carrera RS 2.7-versie. Bij de tweede generatie (G-serie) lanceerde Porsche de eerste 911 Turbo, en de volgende generatie (964) introduceerde een automatisch opklappende achterspoiler, ABS, stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving, net als cabrio- en Targa-koetswerken.
Laten we zeker de 993-generatie niet vergeten – de laatste met luchtkoeling – en zijn GT2-versie. Dan volgde de 996, die eerst bekritiseerd werd om zijn stijl en de stabiliteitscontrole die zichzelf opnieuw inschakelde bij het remmen. Het was de eerste 911 met een watergekoelde boxermotor (na die van de Boxster). Nieuw was ook dat hij heel wat onderdelen gemeenschappelijk had met de Boxster, een kwestie van winstgevendheid. Dit was ook het tijdperk van de eerste GT3 en dan de eerste GT2 met koolstof-keramische remmen.
Daarna volgde de 991 (2012), die zich onderscheidde met een nieuwe architectuur: de ingenieurs schoven het motorblok 10 cm meer naar voren, waardoor de 911 gemakkelijker handelbaar werd in de buurt van de griplimieten. Hij moest zijn motor niet langer meezeulen zoals een rugzak en ook de optionele vierwielbesturing verbeterde de balans.
Advertentie – lees hieronder verder
Hybride en Carrera
De huidige 992-generatie dateert uit 2018. En die staat vandaag in het middelpunt van de belangstelling, want Porsche heeft hem ingrijpend hertekend. De bedoeling was om hem opnieuw de beste technologie mee te geven. En daar hoort – dat mag geen verrassing zijn – de allereerste hybrideversie bij: de 911 GTS. Verkoopt de 911 zijn ziel? Helemaal niet, want Porsche wilde met de hybride vooral de prestaties verbeteren, eerder dan de CO2-uitstoot. De hybride is dus gebouwd volgens dezelfde principes als de 911-modellen uit de autosport.
Concreet gebruikt Porsche een nieuwe 3.6 boxermotor (0,6 liter cilinderinhoud meer dankzij een grotere boring en slag) met 485 pk. Hij krijgt een nieuwe elektrische turbocompressor, geplaatst tussen het compressorwiel en het turbinewiel, die een veel snellere drukstijging mogelijk maakt, wat de gasrespons bevordert. Deze elektromotor werkt ook als generator en kan tot 15 kW elektrisch vermogen produceren uit de energie van de uitlaatgasstroom. Deze efficiëntere technologie is ook zuiniger, omdat er maar één turbolader nodig is, in plaats van twee vroeger.
Voor het hybridesysteem gebruikt Porsche een synchrone motor met permanente magneet met een vermogen van 41 kW en een koppel van 150 Nm. Die wordt gecombineerd met een kleine batterij die sterker is dan gebruikelijk (1,9 kWh tegenover gemiddeld 1 kWh voor andere hybrides). Het resultaat is een gecombineerd vermogen van maximaal 541 pk en 610 Nm, 61 pk meer dan de vorige GTS. Natuurlijk daalt ook de CO2-uitstoot (hoewel Porsche hier nog geen cijfers over geeft), terwijl het gewicht met een kleine 50 kg toeneemt. Uiteindelijk legt deze 911 de oefening van 0 tot 100 km/u af in slechts 3 seconden.
Hoewel er binnenkort ook andere motoren beschikbaar worden, praat Porsche momenteel alleen over de Carrera, die nog altijd aangedreven wordt door de 3.0 zescilindermotor. Het vermogen stijgt met ongeveer tien pk (394 pk in plaats van 385 pk vroeger), waardoor de prestaties lichtjes verbeteren (0,1 sec minder van 0 tot 100 km/u en 1 km/u meer topsnelheid). Opdracht volbracht.
Toponderstel
Porsche heeft ook veel zorg besteed aan het onderstel van de 911, dat nog altijd beschikt over adaptieve demping (PDDC) en actieve antirolstangen (optioneel). De 911 GTS (de hybride dus) heeft standaard vierwielbesturing, ongetwijfeld om het extra gewicht van dit model te compenseren. Deze GTS is ook herkenbaar aan de speciale voorbumper met vijf actieve koelkleppen en – iets minder zichtbaar – de twee gestuurde diffusors die onder de auto zitten.
Matrix-led-verlichting is standaard op alle 911’s. Maar als optie kun je ook kiezen voor andere matrix-led-lichten met maar liefst 32.000 lichtpunten. We durven niet te vragen hoeveel het kost om die te vervangen… Achteraan werd de lichtstrook tussen de achterlichten opnieuw ontworpen, net als de motorventilatie, met vijf lamellen aan elke kant.
In het interieur heeft Porsche de volledige interface herzien. Het systeem werkt soepeler, reageert sneller en bevat meer geconnecteerde diensten. Iets anders hadden we uiteraard niet verwacht.
Al deze verfijningen zijn welkom, maar ze drijven de prijs op: de ‘basisversie’ Carrera kost nu 135.660 euro en de GTS (hybride) 182.710 euro. Afspraak aan het einde van de zomer van 2024 voor de eerste leveringen en testrit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be