Er was eens een revolutionair project van de Franse constructeur Matra. Die bedacht op basis van de Amerikaanse van een monovolume en presenteerde het concept aan de toplui van de PSA-groep. Peugeot was bezig met de 205 te ontwikkelen en weigerde het aanbod. Citroën deed hetzelfde, want het management geloofde sterk in wat later de BX zou worden. Philippe Guédon, de topman van Matra, gaf niet op: hij trok in 1982 met het project naar Renault. Het idee wist de directie van de Franse constructeur te verleiden en de ingenieurs bogen zich over het project. Ze lieten hun creativiteit de vrije loop en presenteerden onder meer uitneembare zetels, één van de grote succesfactoren van deze auto. De eerste exemplaren van de Renault Espace (die in 1983 werd voorgesteld) werden vanaf 1984 door Matra gebouwd in zijn fabriek in Romorantin.
Ten dode opgeschreven
De handige, moduleerbare Franse monovolume was uniek in zijn. In de loop van de verschillende generaties kende de Espace een groot succes. De jongste generatie, die in 2015 gelanceerd werd, was echter een minder gunstig lot beschoren. Het publiek lust monovolumes niet langer. Hoewel we dachten dat hij gedoemd was om te verdwijnen, keert de Renault Espace volgend voorjaar terug.
Bekend platform
Veel details zijn nog niet bekend over de zesde generatie, behalve dat hij de vorm krijgt van een grote SUV met vijf of zeven zitplaatsen. Hij staat op het CMF-CD-platform van de alliantie, dat onder meer gebruikt wordt door de Austral. Wellicht doet de nieuwe Espace een beroep op geëlektrificeerde motoren, wat de verchroomde ‘e’ in het logo verklaart. De nieuwe Espace wordt op 28 maart 2023 voorgesteld, veertig jaar na zijn debuut.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be