We berichtten een paar dagen geleden al over het feit dat Tesla eindelijk zijn eerste Semi vrachtwagen heeft geleverd … met 3 jaar vertraging. De eerste klant, het bekende bedrijf PepsiCo, bestelde honderd voertuigen, onder meer voor zijn dochteronderneming Frito-Lay. Die laatste is gespecialiseerd in chips en van plan om de Tesla Semi te gebruiken voor ritten van 684 km, terwijl de aangekondigde autonomie precies 804 km is. Na zo’n afstand blijft slechts zo’n 20% van de batterijcapaciteit over, terwijl de laadtijd 35 tot 45 minuten bedraagt.
Niet voor zwaar transport
Het probleem is dat de realiteit heel anders is dan de cijfers die Tesla bekendmaakte. Tegen Reuters zei Mike O’Connell, vicepresident van PepsiCo, dat de Semi echt afziet is als hij een zware lading frisdrank moet slepen. Dit verklaart waarom hij dit soort taken alleen over een afstand van ongeveer 161 kilometer zal uitvoeren!
Forse investering
Dit is een teleurstelling als je weet dat PesiCo zware investeringen heeft gedaan voor deze vrachtwagens en de laadinfrastructuur (4 stations van 750 kW) op zijn locaties in Modesto en Sacramento. Om ze af te schrijven, is het bedrijf van plan ze zeven jaar te laten rijden en elk een miljoen km te laten afleggen. Eén ding is zeker: de Semi-bestuurders zullen eerst moeten leren hoe ze hun elektrisch voertuigen correct gebruiken om ze zo min mogelijk te laten verbruiken, zodat de exacte autonomie van de Tesla-vrachtwagen eindelijk bekend wordt.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be