Net als bij de uittredende GT86 en BRZ beperken de verschillen tussen de GR86 en de Subaru zich vooral tot andere bumpers (cleaner op de Toyota en met wat meer “textuur” op de BRZ) en een andere grille, waardoor ze toch een andere aanblik krijgen. Alleen is de gelijkenis nog steeds veel groter dan we hadden verwacht en dan Toyota had gehoopt.
Ook voor ons?
Van de Subaru BRZ heb je nog een “Final Edition”-testverslag van ons te goed. De opvolger van die achterwielaangedreven coupé wordt net zoals de Nissan Z niet in Europa geïmporteerd vanwege de CO2-normen, al kregen we gelukkig iets anders te horen over de Toyota GR86, die nochtans geen technische verschillen met de BRZ vertoont.
Klanten krijgen de keuze tussen een automatische of een manuele zesbak, maar over de motor valt net zoals voorheen niets te beslissen. Zoals we dus al zegden, zijn er plannen om deze lichte Toyota (1,27 ton) ook bij ons te verkopen, ondanks het feit dat zijn cilinderinhoud van 2 naar 2,4 liter is gestegen – nog steeds komende van een atmosferische viercilinder boxermotor – en dat die extra longinhoud voor meer punch zorgt: 235 pk en 250 Nm in vergelijking met 200 pk en 205 Nm eerder. Het bijkomende koppel levert gelukkig ook een straffer 0-100-sprintcijfer op, een punt van kritiek op de vorige. De ‘GR’ speelt die klus naar verluidt in 6,3 seconden klaar, wat niet alleen snel is, maar vooral veel sneller dan de ‘GT’, die er 7,6 seconden over doet.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be