De achtste generatie van de Golf krijgt zoals verwacht een facelift. Voor Volkswagen is dat een belangrijke operatie, want het model (waarvan al 37 miljoen exemplaren gebouwd werden) viert zijn vijftigste verjaardag. De Golf moet zich staande houden in een segment dat de laatste jaren achteruitgaat omdat steeds meer kopers een SUV verkiezen.
Dit verklaart wellicht de vastberadenheid van Volkswagen om op elk niveau te verbeteren, ook al worden er volgens Volkswagen wereldwijd nog altijd 2.000 nieuwe Golfs per dag verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
Zes uitrustingsniveaus
Bij de introductie kondigt Volkswagen meteen veel keuze aan: de Golf is goed uitgerust en je kunt hem helemaal naar wens aanpassen want er zijn maar liefst zes uitrustingsniveaus. Het is afwachten of de Belgische importeur D’Ieteren die allemaal aanbiedt, maar het gamma start met de basisversie (kortweg Golf), gevolgd door de Life (middenklasse), Style (eleganter) en R-Line (sportiever). Daarnaast blijven er twee sportieve modellen op de markt (GTE en GTI). De topmodellen Golf GTI Clubsport, Golf R en Golf R Variant volgen in de tweede helft van 2024. Alle versies krijgen nieuwe led-koplampen, achterlichten met dezelfde technologie en nieuwe bumpers. Sommige modellen hebben zogenaamde Performance-koplampen met een verlicht merklogo. Dat is momenteel in de mode.
Bij deze facelift veranderen de afmetingen van de Golf maar een beetje. Het gaat om enkele millimeters, toe te schrijven aan de nieuwe bumpers. Het interieur verandert niet qua ruimte, maar het dashboard is wel aangepast, met een geheel nieuw infotainmentsysteem dat naar verluidt uitgebreider en vooral sneller is. Het scherm wordt beschikbaar in twee formaten: 10,4 of 12,9 duim. Het systeem zou vlotter werken en heeft een nieuwe menustructuur. Volkswagen zegt niets over de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie om de interface te bedienen. Mogelijk is dat iets voor later.
Plug-inhybride met 100 km
Met zijn aandrijflijnen moet de Golf up-to-date blijven. Een 100 procent elektrische versie ontbreekt, deze taak rust op de schouders van de ID.3. De grootste nieuwigheid is de komst van twee nieuwe plug-inhybrides (204 pk of GTE met 272 pk). Die gebruiken de 1.5 TSI evo2-benzinemotor met cilinderuitschakeling (en dus niet langer de 1.4) en een batterij van 19,7 kWh. De vooruitgang is gigantisch vergeleken met de concurrentie maar ook met het vorige model dat maar een batterijpakket van 10,6 kWh had. Zo kan Volkswagen een volledig elektrisch rijbereik in de buurt van 100 km aanbieden (het exacte cijfer is nog niet bekend). Het laden gaat ook sneller dankzij de boordlader die een vermogen tot 11 kW haalt (wisselstroom), tegenover 3,6 kW vroeger. En daar blijft het niet bij: de Golf PHEV kun je ook opladen aan een snellader met gelijkstroom tot 50 kW. Aan alles werd dus gedacht.
Naast deze nieuwe hybrideversies gaat de rest van het gamma gewoon door. Ingenieurs maakten alle motoren wel wat efficiënter, of het nu gaat om de 1.5 TSI (115 of 150 pk), de 48V-hybrideversie (115 of 150 pk) of de 2.0 TDI (ook 115 of 150 pk). In 2025 komt er een 2.0 TSI met 204 pk (+13 pk). De 2.0 van de Golf GTI wordt opgewaardeerd tot 265 pk (+20 pk).
Veiligheidsuitrusting
De Golf behoudt uiteraard zijn veiligheidsuitrusting, maar voegt aan dit arsenaal het optionele Park Assist Pro toe, waarmee je vanop afstand via een smartphone kunt in- en uitparkeren. Ook nieuw is het Area View-systeem, dat een panoramisch beeld van 360 graden toont.
De prijzen van de hertekende Golf 8 zijn nog niet bekend. Door de nieuwe uitrusting kunnen we wel uitgaan van een zekere inflatie. Het vernieuwde model komt in het voorjaar op de markt, als vijfdeurs en Variant (break).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be