Volkswagen heeft de Tayron officieel voorgesteld, een nieuwe SUV die postvat tussen de Tiguan en de Touareg in het gamma van de Duitse constructeur. Dit middelgrote model onderscheidt zich door zijn zeven zitplaatsen, waardoor het een goede keuze is voor grote gezinnen. De Tayron is de directe opvolger van de Tiguan Allspace. Het design verschilt van dat van de Tiguan, wat bewijst dat het een afzonderlijk model is.
Met een lengte van ongeveer 4,8 m onderscheidt de Tayron zich van de Tiguan, die esthetisch dicht bij de Golf aanleunt. De Tayron pakt ook uit met zijn hoogstaande technologie, wat vooral blijkt uit de opvallende ledverlichting, inclusief het verlichte Volkswagen-logo aan de voor- en achterkant.
Bestelwagen?
De wielbasis bedraagt bijna 2,8 m. Hierdoor ontstaat heel wat beenruimte op de achterbank. Langere inzittenden kunnen zelfs met de verschuifbare bank (die ook in 60/40-verhouding neerklapt) zo ver mogelijk naar voren probleemloos reizen. De bedoeling is uiteraard om het comfort op de derde rij te verbeteren, al is de beenruimte daar zoals wel vaker niet fantastisch. In de configuratie met zeven personen is de kofferruimte nog altijd 345 liter groot. Wanneer de zetels neergeklapt zijn (of in de vijfzitsversie), is de kofferruimte gewoonweg immens, met 885 liter. Met twee zitplaatsen bedraagt het volume 2.000 liter. Zeer overtuigend dus. Het sleepvermogen van 2,5 ton is ook het vermelden waard.
Advertentie – lees hieronder verder
De gezinsvriendelijkheid van de Tayron hangt wel af van de motorisatie die je kiest. In de plug-inhybrides neemt de batterij de ruimte van de laatste zitrij in beslag. Er is dus geen zevenzitter van deze versies, daarvoor moet je kiezen voor een benzine- of dieselversie. Dat is teleurstellend. Het heeft ook grote impact op de kofferruimte: er blijft ‘slechts’ 705 liter over.
Ruimte en comfort aan boord
Binnenin is de Tayron, zoals alle producten van Volkswagen, zorgvuldig afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals milieuvriendelijke microvezels en echt hout, afhankelijk van de gekozen afwerking.
De Tayron beschikt ook over een hele reeks technologieën. Hij heeft rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en een rijstrookassistent, maar ook noodremsystemen die voetgangers en fietsers detecteren en rijstrookwaarschuwing. Het spraakherkenningssysteem omvat de virtuele assistent ChatGPT. Een must voor liefhebbers.
Motoren: hybride, diesel en benzine
Onder de motorkap biedt de Tayron verschillende motoren, waaronder plug-inhybrides. Volkswagen plant twee plug-ins, die een elektromotor combineren met een benzinemotor, goed voor een vermogen van respectievelijk 204 en 272 pk, zoals het geval is in de meeste andere modellen. Positief is dat de Tayron met deze aandrijflijnen ook meer dan 100 km kan afleggen in volledig elektrische modus, wat zeer comfortabel is. De batterij kunnen je opladen bij een snellader met maximaal 50 kW, of thuis met een AC-laadpunt van 11 kW.
Voor wie de voorkeur geeft aan traditionele verbrandingsmotoren zijn er natuurlijk diesel- (TDI) en benzinemotoren (TSI) beschikbaar, met een vermogen van 150 tot 193 pk. De krachtigste versies profiteren van 4MOTION-vierwielaandrijving.
De Tayron beleeft zijn publieksdebuut op het Autosalon van Parijs. Kort daarna start de verkoop en de eerste leveringen worden begin 2025 in Europa verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be