Volvo heeft de afgelopen decennia al meermaals in de knoei gezeten met zijn modelnamen. Denk maar aan de V40 die eerst een break en dan een hatchback was of de V50 als breakversie van de S40. In de huidige modelnamen zitten ook enkele contracties. Waarom krijgen de elektrische XC40 en C40 bijvoorbeeld het achtervoegsel Recharge en heten ook de plug-inhybrides Recharge? De Zweden beseften blijkbaar zelf ook dat de logica zoek is.
XC40 blijft, Recharge verdwijnt
Vanaf vandaag worden de elektrische XC40 Recharge en C40 Recharge omgedoopt tot EX40 en EC40. Zo sluiten ze beter aan bij de andere volledig elektrische modellen: de EX30, EX90 en de nieuwe MPV EM90. De naam XC40 blijft wel bestaan voor de versies met verbrandingsmotor (B3 en B4 mild hybrid benzine). Bij deze update verdwijnen ook de Recharge-badges van de plug-inhybrides, die nu gewoon het T6 AWD- of T8 AWD-achtervoegsel dragen.
“Onze toekomst is elektrisch en we bewegen in een snel tempo richting onze ambitie voor 2030. Door de namen van onze eerste elektrische modellen af te stemmen op de rest van de elektrische auto’s in ons portfolio, maken we de keuze voor consumenten gemakkelijker”, zegt Chief Commercial Officer Björn Annwall. Het wordt dus (hopelijk) wat duidelijker.
Advertentie – lees hieronder verder
Helemaal zwart
Is de naam het enige nieuws aan de EX40 en EC40? Nee, er is ook een nieuwe Twin Motor Performance-versie (als vervanger van de Twin Motor) met een hoger vermogen (442 pk), een snellere gaspedaalrespons en een Performance-rijmodus. Daarnaast verschijnt een nieuwe koetswerkkleur (Sand Dune).
En in navolging van de XC60 vorig jaar komt er van de EX40, EC40 en XC40 ook een Black Edition met onder meer een Onyx Black-lak, zwarte badges aan de voor- en achterkant en 20-duimsvelgen in Glossy Black. Al dat moois wordt trouwens nog altijd geassembleerd in de Gentse Volvo-fabriek.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be