De Toyota bZ4X en Subaru Solterra zijn in wezen dezelfde auto met een ander logo. Dat betekent natuurlijk dat als er met de ene wat scheelt, de andere ook ‘in de miserie’ zit. Ter herinnering: het gaat om de eerste 100% elektrische modellen van beide fabrikanten. Betrouwbare fabrikanten, al geeft dit net ontdekte technisch probleem hun reputatie een serieuze deuk. Wereldwijd worden er, zoals hierboven aangehaald, een 5.000-tal exemplaren teruggeroepen.
Geen paniek…
In Europa maken zowat 2.200 bZ4X’en deel uit van de terugroepactie, maar die wagens zijn nog niet tot bij de dealers en dus nog minder bij klanten geraakt. Gelukkig maar. Het gros van de voertuigen in kwestie zijn onderweg naar Rotterdam, waar de nodige aanpassingen zullen gebeuren.
In de VS gaat het om slechts 260 auto’s, al zijn sommige daarvan jammer genoeg al geleverd. De eigenaars van die Toyo’s en Suba’s hebben natuurlijk al een brief in de bus gekregen waarin staat dat het ‘verboden is om met de auto te rijden‘. Vanzelfsprekend – of dat vinden wij toch – wordt hen een vervangwagen aangeboden.
In dezelfde brief wordt trouwens ook gewag gemaakt van een terugbetaling van de brandstofkosten die met dat vervangvoertuig worden gemaakt, van een verlengde garantie en zelfs van de mogelijkheid om het momenteel nog defecte voertuig te laten overnemen door het desbetreffende merk. Zeer goede bedoelingen allemaal, maar het blijft slechte publiciteit voor autobouwers die uitblinken in betrouwbaarheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be