Er ontstaan steeds meer partnerships tussen autoconstructeurs en modeontwerpers. Onlangs gingen we hierover in gesprek met Porsche, die een 911 toevertrouwde aan de Zuid-Afrikaanse schilder Nelson Makamo.
Het staat vast dat constructeurs munt slaan uit deze samenwerkingen, enerzijds omdat ze de aandacht op een model kunnen vestigen en tegelijk een uniek product leveren met een bijkomende toegevoegde waarde. Hoewel deze creaties in opmars zijn, is het concept zeker niet nieuw. We overlopen hier de mooiste kruisbestuivingen van auto’s en couturiers.
Mini Strip met Paul Smith
Mini heeft altijd een zeer sterke marketing gevoerd met een erg persoonlijke, maar ook intelligente aanpak. De Mini Strip vermijdt echter de typische kleurrijke lijnen van de ontwerper (zie hieronder) en kiest voor een meer duurzame aanpak. De Mini Strip beperkt zich tot de essentie en behoudt alleen de noodzakelijke elementen van de Cooper SE.
Om de klemtoon op duurzaamheid te leggen, heeft Paul Smith gebruik gemaakt van 3D-printtechnologie om elementen van gerecycleerde polymeren te vervaardigen. Het koetswerk wordt slechts door een dun laagje transparante lak beschermd voor corrosie. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Toch?
Advertentie – lees hieronder verder
Mini 40th Anniversary volgens Paul Smith
Mini engageerde Paul Smith eveneens om de 40ste verjaardag van het model te vieren. Voor deze gelegenheid mocht de ontwerper een originele Mini herschilderen. Het lakwerk is opgebouwd uit 24 verschillende kleuren opgedeeld in 86 strepen over het koetswerk. Het design is typerend voor zijn collectie uit 1997 en oogt verfrissend.
Land Rover Defender vraagt (nogmaals) Paul Smith
Mini is niet de enige autocreatie van de hand van Paul Smith. De man heeft ook aan andere typisch Britse ontwerpen gewerkt, waaronder de legendarische Land Rover Defender vlak voor die werd vervangen. De designer besliste om de terreinwagen een specifieke touch te geven die hem wat flitsender maakt.
Hij koos voor een palet van 27 kleuren die “goed bij elkaar passen, maar toch verrassend zijn”, aldus Smith. Binnenin geeft de mix van leder en stof voor de zetels “de Defender een luxueus gevoel”. Het is bij één exemplaar gebleven.
Smart ForTwo door Jeremy Scott
In 2013 creëerde de Amerikaanse ontwerper Jeremy Scott, die eerder outfits ontwierp voor sterren als Lady Gaga, Madonna en Rihanna, een speciale editie van de Smart ForTwo. Deze versie was gebaseerd op de elektrisch aangedreven Smart waarop carbon vleugels werden gemonteerd die de functie van de achterlichten overnamen. Voor Jeremy Scott “staan vleugels synoniem voor vrijheid, met een gevoel van gewichtloosheid.
Daarom wilde ik ze voor de elektrische Smart omdat ze een uiterlijk kenmerk waren van de manier waarop deze wagen zijn omgeving bevrijdt van schadelijke emissie.” Zo staat hij symbool voor een vernieuwende ‘light-aanpak’ van onze mobiliteit. Leuk gevonden, maar weinig praktisch bij het parkeren…
Fiat 500 signed by Gucci
Net als de Mini leent de Fiat 500 zich uitstekend voor de meest uiteenlopende creaties van ontwerpers. De 500 heeft zijn deel reeds gehad op vlak van speciale series en allerhande variaties op het thema. De samenwerking met Gucci in 2007 was erg clever omdat het ontwerp sober bleef met slechts één verwijzing middels rode en groene strepen die typerend zijn voor het modemerk. Het bleek ook commercieel een goede zet van Fiat om het publiek de kans te geven deze versie te bestellen. Er kwam immers een financiële return omdat deze versie aanzienlijk duurder werd verkocht.
Renault Clio Moschino
De Renault Clio is de bestverkochte buitenlandse B-segmentauto in Italië. Vandaar het idee om deze positie nog te versterken door op het gemoed van de Italianen te spelen. Net als Fiat ontwikkelde Renault een bijzondere en vooral luxueuze serie, die werd ontworpen door het Italiaanse modehuis Moschino. Het resultaat was een Clio met tal van gouden details en een gigantisch Moschino-logo centraal op het dak.
Mini Paceman by Cavalli
Let op, Mini heeft deze Paceman toevertrouwd aan de vermaarde Italiaanse designer Roberto Cavalli. Dit unieke exemplaar werd bovendien geveild om geld in te zamelen voor goede doelen in de strijd tegen AIDS.
De look is bijzonder bling-bling en het meest opvallende kenmerk is de tweetonige lak die afhankelijk van de lichtinval zwart of bruin kleurt. Er zijn tal van Cavalli-emblemen, het dak en de velgen zijn goudkleurig en de lederen bekleding gebruikt diermotieven die typerend zijn voor het merk. De veiling leverde een forse 150.000 euro op.
Lamborghini Murcielago LP640 Roadster door Versace
Zelfs constructeurs van supercars deinzen er niet voor terug om hun toevlucht te zoeken tot de modewereld. Vooral wanneer sterke en lokale samenwerkingsverbanden kunnen worden gesmeed.
Lamborghini sloeg de handen in elkaar met de beroemde modeontwerper Versace door een speciale editie van de Murcielago LP640 te ontwikkelen. Het model werd onthuld op de Mondial van Parijs in 2006 en er waren slechts 20 exemplaren beschikbaar voor het grote publiek.
Dit succes effende het pad voor een nog exclusievere Roadster-versie in 2008, die enkel in pastelwit en voorzien van de obligate Versace-handtekening op de deur werd geleverd. Uiteraard werd de wagen vergezeld van een accessoirepack met een bijpassende bagageset en waarom ook niet, een lijn sportieve kledij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be