Voor wie er bij Chris Bangle geen belletje gaat rinkelen: dat was het hoofd van design bij BMW van 1999 tot begin 2009. In die periode liet deze man ons kennismaken met een resem nieuwe modellen die nogal spraakmakend waren. Sommige ontwerpen onder zijn bewind vonden we persoonlijk zeer geslaagd (denk aan de eerste Z4 en de 3 Reeks E90), anderen deden ons twijfelen (5 Reeks E60) en één ervan verteerde bijna niemand (7 Reeks E65). Toen zeer controversieel, valt de Bangle-periode echter in het niets met wat we tegenwoordig op ons bord krijgen.
Een aanslepend verhaal
Twee jaar geleden publiceerde Gocar al eens een gelijkaardig artikel. De X7 zorgde na zijn presentatie voor bakken controverse, en hetzelfde gebeurde toen de 4 Reeks op het toneel verscheen. Het hek ging vervolgens helemaal van de dam na de introductie van de iX, een volgens veel BMW-fans “spuuglelijke SUV”.
Het marketingteam ging toen in de tegenaanval tegen criticasters. Het merk lanceerde zelfs een campagne waarin het babyboomers onder vuur nam. “OK, Boomer. En waarom wil jij niet veranderen?”, verkondigde de fabrikant op Twitter, gevolgd door reclame voor de elektrische iX.
Wellicht dacht de Duitse autobouwer op die manier cool over te komen, maar hij kreeg de – komt ie – boomerang weer in zijn gezicht, wat niet onlogisch is aangezien de geviseerde bevolkingsgroep net die mensen zijn die zich een nieuwe BMW kunnen veroorloven. De kritiek nam dus niet af, wel integendeel, al wisselde het merk het geweer nadien niet van schouder. Het bleef doodleuk dezelfde koers varen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het mag dus niet verwonderen dat de storm een jaar later nog altijd niet was gaan liggen. Ze was zelfs heviger geworden. In een poging om de ontwerpen te verantwoorden, probeerde designchef Domagoj Dukec tijdens een interview met Top Gear uit te leggen waarom hij precies voor een tekentaal had gekozen die op zijn zachtst gezegd ‘bijzonder’ is, en dan hebben we het natuurlijk in de eerste plaats over de alsmaar groter wordende radiatorroosters, beter bekend als de BMW-nieren.
Dukec bevestigde dat hij wel degelijk wist dat steeds meer mensen zijn modellen lelijk vinden, maar ook dat BMW’s vooral gekocht worden door ‘expressievelingen’ die willen opvallen. Wat de man niet zei, maar wat iedereen intussen wel doorheeft, is dat BMW de Aziatische markt wil veroveren en die kopers hebben nu eenmaal een andere smaak dan wij, Europeanen.
Inmiddels zitten we in 2022 en zijn de BMW-designs verder van kwaad naar erger gegaan. Kijk maar naar de X7 facelift en de nieuwe 7 Reeks, die nog bombastischer zijn dan ervoor. En laat ons ook de conceptuele XM niet vergeten, nog zo’n wagen die alles behalve strookt met de sobere klasse die het merk vroeger uitstraalde.
Dukec werd onlangs wederom aan het woord gelaten en had min of meer dezelfde boodschap als een jaar geleden, al gebruikte hij ditmaal de woorden “irrationeel” en “polarisatie”, waarmee hij dus – ook opnieuw – wilde zeggen dat een niet te onderschatten groep BMW-klanten graag opvallen in de massa, liefst door te choqueren. “Het concept van schoonheid kan polariserend zijn”, meent de man.
Zullen álle BMW’s over gigantische nieren en platte lichtunits beschikken?
Tegen Car Magazine zei Dukec dat het zo’n vaart niet zal lopen. De ‘speciale’ designs zouden immers bedoeld zijn voor ongeveer een derde van het klantenbestand, namelijk kopers van grote loebassen zoals de X6 en de hierboven vernoemde X7 en 7 Reeks (en de elektrische varianten daarvan). Voor meer rationele modellen zoals de iconische 3 Reeks en 5 Reeks zouden ontwerpaanpassingen in de toekomst minder ingrijpend zijn.
Eerst zien en dan geloven, denken we dan, terwijl we met weemoed terugblikken naar de gouden designperiode van BMW, met op kop de Z8 en de M3 E46 (persoonlijke keuze).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be