Nog voor de Tweede Wereldoorlog pakte BMW uit met modellen voorzien van een radiatorrooster dat in twee ‘nieren’ werd verdeeld. Dit kenmerk zorgde ervoor dat als een wagen die daarmee was uitgerust langsreed, onmiddellijk herkenbaar was als een BMW.
In de jaren ’30 en ’40 waren die luchthappers nog hoog en smal, maar in tegenstelling tot de nieren van onder andere de huidige 4 Reeks, werden ze niet onderbroken door een kentekenplaat.
In de jaren ’50 rolden er verschillende BMW’s van de band die met de hoge-nierentraditie braken. Denk maar aan de piepkleine Isetta, die helemaal geen nieren had, maar ook aan de 507 – zeg maar de voorvader van de Z8 – die met platte, in de breedte uitgesmeerde nieren uitpakte. Laatsgenoemde is volgens menig liefhebber de mooiste BMW die ooit in productie was en wij zijn van dezelfde mening.
Subtieler
Kijken we naar modellen van de jaren ’60 en ’70, dan valt op dat BMW het allemaal nog een pak subtieler aanpakte. De nieren waren nog altijd hoger dan dat ze breed waren maar het waren echt niertjes geworden die niet verder uitkwamen dan de veelal ronde koplampen die hen langs weerzijde flankeerden. De jaren ’90 zorgden voor nog meer evolutie en moderniteit, wat zich vertaalde naar steeds breder wordende niertjes, met als toppunt de 7 Reeks die in 1994 werd gelanceerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Revolutie
De volgende échte revolutie op ‘nierenvlak’ vond rond het einde van het vorige decennium plaats. Er was de 3 Reeks, waarvan de happers zowel boven als onderaan verder uitkwamen dan de koplampen, al waren het toch de 7 Reeks en de X7 die de haast extravagante toer opgingen.
Sindsdien lijkt er geen houden meer aan, met de 4 Reeks, de M3 en de elektrische iX.
BMW-fans zijn maar al te blij dat de gloednieuwe 2 Reeks Coupé weer een pak meer bescheiden is op dat gebied.
7 Reeks van 2001
De herintrede van gigantische nieren is dus niet over één nacht ijs gegaan, maar wist je dat BMW al in het midden van de jaren ‘90 overwoog om vriend en vijand ermee na de milleniumwissel te verrassen? Dat weten we omdat de fabrikant zopas beelden heeft vrijgegeven van een (niet rijdend) studiemodel van inmiddels 26 jaar oud dat de voorbode had kunnen vormen van de controversiële 7 reeks (E65) van de hand van Amerikaans ontwerper Chris Bangle, die in 2001 werd losgelaten.
De concept car in kwestie heet 7 Reeks ZBF, voor “Zukünftige BMW Familie” of “toekomstige BMW-familie”, en kwam er na een interne ontwerpwedstrijd. De ZBF trok destijds de meeste aandacht van de directie naar zich toe maar stierf uiteindelijk een stille dood. Tot nu.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be