Eerst nog wat uitleg over de Toyota Supra in kwestie. Die Japanse coupé, van modeljaar 1994 (de vierde generatie Supra) en uitgerust met een 3-liter twinturbo (de door liefhebbers zeer gegeerde 2JZ-GTE) is in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht niet motorisch getuned, maar natuurlijk wel optisch. Met andere woorden: zijn zescilinder produceert nog steeds de standaard voorziene 320 pk (in Japan was zo’n model “slechts” 280 pk sterk vanwege de aparte wetgeving, nvdr), al doen de Bomex-koetswerkkit, de gigantische APR-achtervleugel van aluminium, de 19″-wielen van Dazz Motorsport en natuurlijk de Sparco-kuipstoelen, het Momo-stuurwiel en de extra meters (zelfs boven het handschoenenkastje!) iets helemaal anders vermoeden. In The Fast and the Furious klopt de Supra zelfs een 381 pk opwekkende Ferrari F355 Spider tijdens een zogenaamde dragrace, wat in het echt niet zou lukken met een Supra die zwaarder werd gemaakt maar die geen extra paarden in stal heeft. Het leverde natuurlijk wel een memorabele scène op: de cool-factor van zowel Paul Walker als Vin Diesel, in de rol van respectievelijk Brian O’Connor en Dominic Toretto, spatte van het scherm af.
Geen vriendenprijs
Dankzij The Fast and the Furious uit 2001 werden sommige modellen plots bijzonder gegeerd bij tuningliefhebbers. Denk aan de Mazda RX-7 met zijn krachtige wankelmotor, aan de Honda Integra Type-R, de Nissan Skyline GT-R (een R33 in de eerste film, een R34 in deel twee uit 2003), de Honda S2000 (het gitzwarte exemplaar waar slechterik Johnny Tran mee reed) en zelfs aan de Nissan Maxima (het Amerikaanse model) en de Volkswagen Jetta (bij ons bekend als de Vento).
Toch was dé grote ster van The Fast and the Furious de oranjegelakte en met stickers versierde Toyota Supra waar we het nu over hebben. Niet de mooiste auto ter wereld, maar volgens velen plots wel de meest tot de verbeelding sprekende. Geen wonder dus dat dit toch wel redelijk exotische model, en dan zeker het specifieke exemplaar van de film, door veel fans in het hart werd gesloten. Van die fans zijn er vandaag, exact twintig jaar na de release van de actieprent, een heel aantal die over genoeg middelen beschikken om er immense bedragen op te bieden. Da’s ook gebleken tijdens de veiling die vorige week werd georganiseerd.
Veilinghuis Barrett-Jackson liet de Supra van eigenaar wisselen voor – hou je vast – niet minder dan 550.000 dollar of omgerekend net geen 462.394 euro. Ter vergelijking: voor dat bedrag koop je in België een nieuwe Ferrari Roma plus een Ferrari Portofino én hou je nog genoeg over voor een Porsche 718 Cayman en – waarom niet – een Suzuki Swift.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be