Op initiatief van onder meer het Havenbedrijf Antwerpen, de Vlaamse Belastingdienst Vlabel en autokeuringsinstantie GOCA werden vorige week controles uitgevoerd op de invalswegen in de Antwerpse haven op de uitstoot van stikstofoxiden van het vrachtvervoer. Het officiële rapport moet nog volgen, maar GVA.be was bij de actie aanwezig en meldt dat de resultaten verrassend slecht waren, terwijl onze gezondheid er toch mee van afhangt.
Tijdens de actie werd gebruik gemaakt van een voertuig met specifieke meetapparatuur dat de reële uitstoot van voertuigen die langsrijden kan registeren, en nummerplaatherkenning om het voertuigtype en de uitstootnorm te bepalen. Zo kon men nagaan of bepaalde voertuigen ‘vreemde’ resultaten vertoonden, of ze bijvoorbeeld hun uitstoot beïnvloeden, of er een technisch probleem is. In totaal wil men tijdens de hele campagne zo’n 150.000 voertuigen controleren waarbij telkens de reële emissie wordt gemonitord.
Bestuurders sjoemelen
Luc Van Espen, milieudeskundige van het Havenbedrijf Antwerpen, meldt dat “niet alleen constructeurs durven frauderen, zoals bleek in het Volkswagen-schandaal, maar dat ook de bestuurder zelf dat al eens doen. Dat gebeurt door defecten, maar ook door regelrechte fraude aan het voertuig waardoor de uitstoot van stikstofoxiden tien tot vijftien keer boven de norm kan liggen. Met deze metingen willen we hen eruit plukken, want de uitstoot van het wegverkeer zorgt voor 10 tot 20% van het totaal, en aangezien ze laag bij de grond is, heeft ze een direct effect in de buurt.”
Wie in Antwerpen wordt betrapt op hardware- of softwarefraude om de stikstofuitstoot van zijn voertuig te manipuleren, moet een onmiddellijke herstelling uitvoeren en krijgt een boete die tot enkele duizenden euro’s kan oplopen. Deze actie is slechts een begin, want momenteel beschikt men nog maar over één voertuig met de gepaste detectie-apparatuur om de metingen uit te voeren. Dat aantal moet dus nog verder stijgen om in het hele land voortdurend gerichte acties op de controle van de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden te kunnen uitvoeren. En uiteraard vereist dit probleem ook een globale Europese aanpak, want het heeft weinig zin dat België de fraudeurs opspoort, terwijl de andere landen ze ongemoeid laten. Of omgekeerd natuurlijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be