Vergeleken met een dieselauto die tot voor kort het populairst was, produceert een wagen op aardgas of CNG (compressed natural gas) ongeveer 90% minder stikstof, 77% minder fijn stof en 7% minder CO2. Een mooie bonus op milieuvlak en bovendien was aardgas ook nog heel goedkoop. Was, want de voorbije jaren schommelde de prijs tussen 80 cent en 1 euro per kilogram.
Bij de jaarwisseling ging het tarief echter al door de barrière van 2 euro en nu bedraagt de kilogramprijs al 4,86 euro aan de pomp. Dat is dus vijf keer meer (!) dan twee jaar geleden.
Geen beterschap verwacht
En het einde is nog niet in zicht, want het tarief van CNG wordt beïnvloed door de internationale gasprijs die door het conflict in Oekraïne wellicht nog verder kan stijgen. Noteer hierbij ook dat op CNG als groene brandstof door de overheid geen accijnzen worden geheven, zodat de mogelijke invoering van de omgekeerde cliquet geen daling van de prijs teweeg zal brengen.
Dat is dus slecht nieuws voor de naar schatting 17.500 personenwagens op CNG die in ons land rondrijden. De eigenaars zullen deze ellende moeten uitzweten tot de prijs van aardgas op de internationale markt zich stabiliseert en weer zakt, maar dat zal zeker enige tijd duren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be