Sinds 2002 sponsort Audi de Duitse eersteklasser Bayern München. Dat beschouwt plaatselijk fabrikant BMW als een belediging, die ook kandidaat was om zijn kleuren op de beroemde voetbalshirts te krijgen.
De besprekingen wat dit laatste betreft, waren goed gevorderd en er werd zelfs een intentieverklaring ondertekend door zowel de club als de fabrikant, die enkele maanden geleden werd gepubliceerd. De ingangsdatum was aangekondigd voor 2025.
De geplande bedragen waren uiteraard kolossaal: tot een miljard euro over de gehele looptijd van het contract (dat niet werd bekendgemaakt), of toch als we de Frankfurter Algemeine Zeitung die met dit nieuws naar buiten kwam, mogen geloven.
Wat dan voor wrevel heeft gezorgd? Het lijkt erop dat BMW de plannen in een sneller tempo wilde brengen en dus niet tot 2025 wilde wachten. Dit zou hebben betekend dat Audi vóór het einde van het geplande contract uit het aandeelhouderschap van de club (waarin zij een belang van 8,33% heeft) zou moeten worden verwijderd. Die aandelen zouden dan door BMW worden overgenomen. Dit voorstel werd “onuitvoerbaar” geacht door een topman van de club, wat de onderhandelingen zou hebben stopgezet.
Bayern München eist nu “10 tot 20 miljoen euro” van BMW, als schadevergoeding. Geen van beide partijen heeft tot nu toe commentaar gegeven.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be