Historisch bekeken bestaat de Belgische vloot bedrijfswagens al jaren bijna volledig uit dieselversies. De overschakeling naar geëlektrificeerde modellen is ingezet, maar dat wordt blijkbaar een proces van lange adem aangezien nog een minderheid van de werknemers in ons land een elektrisch voertuig heeft en vele mensen hun auto met verbrandingsmotor eigenlijk nog niet aan de kant willen zetten.
Dat blijkt althans uit een steekproef van Securex bij ruim 1.500 werknemers in ons land. Zowat 3 op 10 onder hen (31%) zegt geen elektrische bedrijfswagen te willen. En 4 op de 10 werknemers (42%) zou onder bepaalde voorwaarden wel bereid zijn om de overstap te wagen.
Als reden geeft 48% van deze mensen aan dat elektrische voertuigen (nog) niet voldoen aan hun professionele behoeften, omdat ze bijvoorbeeld geregeld lange afstanden moeten rijden.
Daarnaast denkt ruim één op de vijf werknemers (22%) dat elektrische auto’s nog niet betrouwbaar genoeg zijn. Het onderzoek leert ook dat momenteel bijna 16% van de werknemers een bedrijfswagen heeft. Daarvan heeft 17% al een elektrische en 18% een hybride wagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf 2026 geen belastingvoordelen meer
In mei 2021 besliste de Belgische federale regering dat vanaf 2026 geen belastingvoordelen meer worden toegekend aan bedrijven die hun werknemers bedrijfswagens aanbieden die op diesel of benzine rijden. Vanaf dat jaar komen alleen nog elektrische bedrijfswagens in aanmerking voor belastingvoordelen. Daarop reageren nu ook de werknemers gemengd omdat ze zullen moeten wennen aan een nieuw type voertuig.
Er zijn heel wat voordelen om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen, zeker op het vlak van milieu, maar de overstap vraagt inderdaad ook een aanpassingsvermogen van de werknemers zelf. De meest voorkomende bezorgdheden zijn de infrastructuur van laadpunten en het rijbereik.
Verder blijft ook de financiële impact een belangrijk element voor de werknemers: 25% wil voor een dergelijke auto een economisch voordeel en 31% wil zeker zijn dat de elektrische auto hen niet meer zal kosten dan een alternatief op benzine of diesel.
Werkpunt voor de overheid
“We stellen vast dat de voorwaarden die werknemers stellen om elektrisch te beginnen rijden hoofdzakelijk voortvloeien uit het feit dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de elektrische auto en de bestaande infrastructuur errond”, verklaart Heidi Verlinden, HR research expert bij Securex.
“Een belangrijk werkpunt voor de regering dus. Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de laadinfrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet hier een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be