Niet alleen het motorgeluid van het verkeer, maar ook de rolgeluiden van de banden zijn een belangrijke bron van lawaai op onze wegen, die vooral de omwonenden kan hinderen, zeker langs drukke wegen.
Tot hiertoe werden vooral geluidsschermen langs de wegen geplaatst om de lawaaihinder te beperken. Maar sinds kort is er een nieuw alternatief beschikbaar: groeven aanbrengen in het betonnen wegdek, waardoor de wrijving van de autobanden met het oppervlak vermindert en dus ook het rolgeluid afneemt.
Hieromtrent start een nieuw proefproject op de Ring rond Antwerpen, waar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vanaf 13 september een maand lang groeven zal aanbrengen op het wegdek tussen de Posthofbrug en het op- en afrittencomplex in Borgerhout. Deze werken maken deel uit van een onderzoek naar het gebruik van ‘Next Generation Concrete Surface’ (NGCS), oftewel modern geluidsarm beton.
Al in Duitsland gebruikt
Op de Ring van Antwerpen wordt de bestaande betonverharding lichtjes afgeslepen (over 1 mm) en tegelijk worden er fijne groeven van 4 millimeter in het wegdek aangebracht. Daardoor zal de wrijving van de autobanden met het oppervlak verminderen en zal ook het rolgeluid afnemen. Volgens AWV verliezen de banden hiermee hun grip op het wegdek niet, zodat de verkeersveiligheid zeker niet in het gedrang komt.
Advertentie – lees hieronder verder
“De Antwerpse Ring, één van de drukste punten van ons land, creëert inderdaad heel wat geluidshinder voor de buurtbewoners. Het onderzoek moet zorgen voor een betere leefbaarheid in de omliggende wijken.”
“NGCS, al veel gebruikt in Duitsland, biedt duidelijke voordelen ten opzichte van geluidsschermen want de reductie gebeurt aan de bron zelf”, verklaart Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) aan GVA.be.
Verkeerslawaai meer dan halveren
De werken op de Antwerpse Ring beginnen vanaf 13 september en duren nog tot midden oktober.
Er werd al een voormeting van het geluidsniveau uitgevoerd, zodat er na afloop van de werken een nieuwe meting kan gebeuren om het verschil vast te stellen. AWV verwacht een reductie van drie tot vier decibel tegenover het beton zonder groeven.
Om een idee te geven wat dat betekent: vijf decibel minder is alsof het wegverkeer met twee derde daalt, terwijl een reductie van drie decibel het verkeerslawaai eigenlijk halveert.
Een ander middel om het verkeerslawaai op een autosnelweg te beperken naast het aanbrengen van een geprofileerd betonnen wegdek, is de verlaging van de maximumsnelheid. Daarom wil men op de Antwerpse Ring vanaf 2025 de maximumsnelheid van 100 naar 80 km/u terugbrengen. Hiermee geeft Antwerpen duidelijk prioriteit aan geluidsbeperking ten nadele van de doorstroming van het verkeer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be