De plannen van het bestuur om de hoofdstad veel leefbaarder en gezonder te maken voor de inwoners viseren vooral het autoverkeer dat steeds meer uit Brussel wordt geweerd. Zone 30, verkeersvrije straten, lage-emissiezones, … , het zijn allemaal maatregelen die tot doel hebben het gemotoriseerd verkeer uit de Brusselse straten te verjagen.
Zopas werd weer een nieuwe maatregel door Brussels mobiliteitsminister Elke Van Den Brandt (Groen) aangekondigd: op het laatste stuk van de A12 en de R21 tussen de Heizel en de Van Praetbrug, één van de grote toegangswegen vanuit het noorden en Vlaanderen, wil het Brussels Gewest weldra het verkeer sterk beperken en een groene promenade aanleggen. Daarvoor zal het aantal rijstroken stadinwaarts op dit traject van ongeveer 3 kilometer lang beperkt worden van de huidige drie tot slechts één rijstrook om een trechtereffect te creëren. De stad uitrijden zal nog over twee rijstroken mogelijk zijn.
50 km/u
Nu rijdt het verkeer op het knooppunt van de Brusselse ring en het Atomium nog 120 km/u en dat vindt de Brusselse overheid veel te snel. Brussels burgemeester Philippe Close (PS) verklaarde dat “de overlast van het autoverkeer omlaag moet en dat de openbare ruimte terug aan de inwoners gegeven moet worden”. In de toekomst zal de snelheid op het laatste stuk van de A12 dalen tot 90 en vervolgens 50 km/u. Door deze aanpassingen komt er ook meer plaats vrij voor de bus, een nieuwe tramlijn naar het centrum, fietssnelwegen en een wandelpaden.
Advertentie – lees hieronder verder
Pendelaars moeten alternatief zoeken
Wat zal er dan in de toekomst gebeuren met de duizenden pendelaars die elke dag via de A12 naar Brussel afzakken om er te komen werken? Volgens Elke Van den Brandt kan “wie geen alternatief heeft, nog steeds via de A12 de stad inrijden met de auto, maar wil het Brussels Gewest de pendelaars echt aanmoedigen om alternatieven voor de auto te zoeken of om de wagen op een overstapparking aan de rand van de stad achter te laten.”
De vergunning voor het project is ingediend en na een openbaar onderzoek, hoopt het Brussels Gewest dat de werken volgend jaar van start kunnen gaan zodat ze tegen 2024 afgerond zullen zijn en de Brusselaars weer kunnen genieten van meer groen in hun directe omgeving. Wie van elders in het land naar Brussel wil afzakken, zal dat dan bij voorkeur moeten doen met het openbaar vervoer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be