Het langverwachte conflict in Oekraïne heeft uiteraard gevolgen op de markten van grondstoffen en energie. Dan denken we in de eerste plaats aan het aardgas dat door Rusland wordt geleverd en deels door de conflictgebieden wordt aangevoerd via pijplijnen en dus wellicht voor langere tijd verstoord zal zijn.
Verder is ook de weigering om de nieuwe pijplijn Nord Stream 2 in de Oostzee in gebruik te nemen een factor die de relatie tussen Rusland en Europa verder verzuurt.
De Russen zijn niet opgezet met de houding van het Westen tegenover het conflict in Oekraïne en wijzen op de mogelijke gevolgen. Zo postte voormalig president Dmitri Medvedev op Twitter: “Welkom in de nieuwe wereld waarin de Europeanen binnenkort 2.000 euro voor 1.000 kubieke meter aardgas zullen betalen”. Dat is ruim twee keer zoveel als de huidige prijs. En uiteraard zou dat rampzalige gevolgen hebben voor de koopkracht van de Westerse gezinnen.
Natuurlijk gaat het over meer dan alleen aardgas, want Rusland is ook een belangrijke olieleverancier van het Westen. Bij aanhoudende politieke en militaire strubbelingen zou president Poetin de kraan verder kunnen dichtdraaien als drukkingsmiddel op het Westen. En dat zullen we met zijn allen voelen aan de pomp. De laatste maanden staat de energiemarkt immers al sterk onder druk door de stijgende wereldwijde vraag en een escalerend conflict zal die toestand alleen maar aanscherpen en de olieprijzen verder opdrijven.
Advertentie – lees hieronder verder
Kliksysteem toepassen
Het moment dat de benzineprijs door de kaap van 2 euro per liter zal gaan, lijkt niet meer veraf. Vandaag staat de maximumprijs op 1,9080 €/l voor Super 98 (E5), 1,8710 €/l voor Super 98 (E10) en 1,7990 €/l voor Super 95 (E10).
Een kleine schok is dus voldoende om de prijzen boven de 2 euro per liter te duwen. En dan wordt autorijden stilaan een dure aangelegenheid, die voor veel mensen zwaar op het gezinsbudget zal wegen, naast de hoge energiefactuur voor de verwarming van huizen.
Dit betekent wellicht dat de overheid stilaan moet ingrijpen om de brandstofprijzen onder controle te houden. Dat kan door het omgekeerde kliksysteem toe te passen dat de prijs van benzine en diesel plafonneert door de accijnzen te verlagen als de BTW-inkomsten door de prijsstijgingen te hoog oplopen. Tot hiertoe werd dat door de regeringspartijen geweigerd, maar stilaan zullen ze geen andere keuze meer hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be