Belastingen zijn een belangrijk instrument van de overheid om het verbruik en de consumptie van de bevolking te sturen, te stimuleren of te ondersteunen. Door de aanhoudend hoge energieprijzen krijgen steeds meer gezinnen het echter moeilijk om hun factuur van gas en elektriciteit te betalen. Vandaar dat er verschillende maatregelen worden overwogen om die kost voor de bevolking te beperken.
Een eerste ingreep van de regering was de verlaging van het BTW-tarief van 21 naar 6% op de elektriciteit in ons land. Dat scheelt al een flinke slok op de borrel voor de huishoudens, zeker als er ook met een elektrische auto wordt gereden.
De website Egear.be deed een simulatie en merkte dat het prijsverschil zo’n 20% bedraagt. In maart betaal je nu 0,28€ tot 0,31€ per kWh met het goedkoopste contract, tegenover 0,35€ tot 0,39€ per kWh in februari.
Voor het eerst sedert lang daalt dus de prijs van de elektriciteit, alhoewel dit kunstmatig is en de marktprijzen nog steeds stijgen. Aan dit nieuwe gemiddelde tarief kost het nu 5,6€ tot 6,2€ aan elektriciteit om 100 km met een doorsnee elektrische auto te rijden.
Noteer hierbij dat de elektriciteit in februari 2020, dus voor de pandemie, nog slechts 0,17€ tot 0,21€ per kWh kostte voor de privégebruiker in ons land. Dat is ongeveer de helft van het huidige tarief. Een nieuwe verlaging van de elektriciteitsprijzen is daarentegen nog niet meteen in zicht, zeker zolang het conflict in Oekraïne aansleept.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer maatregelen
Natuurlijk gaat het niet enkel om elektriciteit. Ook de tarieven van gas en brandstof swingen de pan uit en drukken eveneens zwaar door op het gezinsbudget. Vandaar dat uit politieke hoek ook al een voorstel kwam om ook de BTW op gas te verlagen. Dat zou deel kunnen uitmaken van een ‘interfederaal noodplan voor energie’ waarmee Open VLD op de proppen kwam en waaraan uiteindelijk een kostenplaatje van… 1,5 miljard euro zal hangen.
Intussen moet de federale regering nog een beslissing nemen over de maximumprijzen voor brandstoffen zoals benzine en diesel, waarvan de kaap van 2 euro per liter al is overschreden gingen en waarvoor het zogenaamde ‘omgekeerde cliquetsysteem’ kan worden toegepast. Dat laat toe om de accijnzen tijdelijk te verlagen, zodat de prijs aan de pomp weer kan dalen tot een aanvaardbaar niveau.
Onlangs verklaarde MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez nog dat een maximumprijs van 1,60 per liter diesel echt noodzakelijk is: “Nu worden 6 miljoen automobilisten gegijzeld en staat de koopkracht van de middenklasse op het spel. De verschillende regeringen moeten dringend de belasting op autorijden verlagen, want dit wordt onhoudbaar voor onze bevolking”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be