Europa wil de verkoop van klassieke auto’s op fossiele brandstoffen (diesel, benzine, CNG enz.) verbannen vanaf 2035 en Vlaanderen wil nog vooroplopen door deze maatregel al in 2029 in te voeren. Dat betekent ook dat er op termijn minder behoefte zal zijn aan traditionele tankstations die alleen fossiele brandstoffen leveren. Maar dan spreken we over een termijn van 15 à 20 jaar tegen wanneer de auto’s met verbrandingsmotoren stilaan uitgefaseerd zullen zijn.
Daarom is het vreemd dat Boechout nu al nieuwe tankstations met fossiele brandstoffen verbiedt. De reden? Dit concept past meer in het gehanteerde klimaatbeleid volgens het gemeentebestuur. Dus weigerde men een vergunning voor een nieuw tankstation van het bedrijf Gabriëls aan de Provinciesteenweg. Boechout voerde aan het Burgemeestersconvenant ondertekend te hebben. Dit is een Europees initiatief waarmee een lokaal bestuur zich engageert om klimaat- en energiedoelstellingen te realiseren.
Gabriëls ging echter in beroep bij de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen die de vergunning wel verleende, omdat ze het Burgemeestersconvenant geen geldige wettelijke reden voor een weigering achtte. Maar intussen schorste en vernietigde de Raad voor Vergunningsbetwistingen die beslissing van de bestendige deputatie opnieuw, met de motivatie dat zo miskend wordt dat de klimaatdoelstellingen en het klimaatplan van de gemeente een wezenlijk beoordelingscriterium vormen van het lokale vergunningenbeleid.
Daarnaast dient ook vermeld te worden dat de mogelijke hinder van het tankstation op de omgeving onvoldoende onderzocht was volgens de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen juridisch bindende beslissing
Betekent dit dat er binnenkort geen nieuwe tankstations gebouwd kunnen worden én het risico groter wordt dat het aantal tankpunten voor diesel en benzine steeds schaarser wordt? Niet meteen, want er bestaan ernstige twijfels over de juridische basis van deze beslissing om de vergunning voor een tankstation te weigeren. Op de duur zou men immers alles kunnen blokkeren onder het mom van het klimaatbeleid.
Op VRT.NWS verklaarde hoogleraar milieurecht Kurt Deketelaere dat hij het niet eens is met de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, die volgens hem geen rekening mocht houden met het Burgemeestersconvenant:
De gemeente baseert zich op een beleidsdocument om klimaatdoelstellingen te realiseren, maar dat is niet juridisch bindend. Men kan geen vergunningen weigeren op grond van beleidsintenties of ondertekende beleidsdocumenten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be